Dušan Kütner: Nastal čas průzkumů

Továrna na osobní automobily Škoda

Továrna na osobní automobily Škoda Zdroj: Jiri Kotatko, Mlada fronta E15

V neděli začalo astronomické léto. S ním začal také tradiční nálet na e-mailové schránky v podobě odlehčených průzkumů řešících otázky, na které se nikdo neptá, navíc způsobem, o který nikdo příliš nestojí. Tak například podle jednoho z průzkumů ženy kupují ojetá auta nejčastěji v Karlovarském kraji, v Praze a Plzni. Nejmenší kraj si tak meziročně polepšil o pět příček.

Proč tomu tak je – zda se třeba na Karlovarsku výrazně zvýšila rozvodovost a rozhádané páry potřebují nyní auta dvě, a ne jedno – to už se z průzkumu nedozvíte. Zvlášť když vycházejí minimální rozdíly mezi jednotlivými kraji. Prostě to tak vyšlo a žádný vyšší smysl to nejspíše nemá.

Jiný průzkum zase objevil, že většina Čechů aktivních na internetu vyrazí v létě – dramatická pauza – na dovolenou. Cílem bude většinou zahraničí a budou bydlet v hotelech, popřípadě v penzionech.

Nelze nevzpomenout na slavný výrok učitele Poustky v Cimrmanově hře Dobytí severního pólu k článku v novinách o tom, že ve školách by měla být zavedena kázeň: „To přece všichni vědí, to tam nemusí psát.“ Ale abychom průzkumům pouze nekřivdili. Jeden o něčem vypovídající se přece jen objevil.

Třetina tuzemských potravinářských firem očekává zlepšení své ekonomické situace a téměř polovina zvýšení exportu. A to navzdory dopadům zákazu dovozu vybraných hlavních typů potravin do Ruska nebo chystané transatlantické dohodě o obchodu mezi Evropskou unií a Spojenými státy. Ze strany jindy opatrných potravinářů je to celkem optimistická zpráva.