Zápisník Jana Šindeláře: Zrození, nebo funus?

Stavba posledního úseku dálnice D8

Stavba posledního úseku dálnice D8 Zdroj: ŘSD

Stavba posledního úseku dálnice D8
Stavba posledního úseku dálnice D8
Stavba posledního úseku dálnice D8
Stavba posledního úseku dálnice D8
Stavba posledního úseku dálnice D8
16
Fotogalerie

V polovině prosince vyjede na trať Plzeň–Most první soukromý dotovaný rychlík. Ministerstvo dopravy jeho provozem pověří společnost GW Train Regio. Po léta neřešené problémy se přitom nikam neposunuly.

Na železnici neexistuje vzájemné uznávání jízdenek, přeúčtování výnosů mezi dopravce, natož jednotný tarif. Cestující tak budou zmateni. Doufejme, že jinak celkem bohulibá myšlenka liberalizace dotované železnice nenajde někde za Plzní svůj předčasný hrob.

Severní dálnice D8 se snad přece jen otevře ješ- tě letos. Možná největší současný špunt na české dálniční síti bude odstraněn. Věc má ale háček. Uznávaní odborníci v České televizi zopakovali, že dálnice nemusí být kvůli pohybům terénu bezpečná. S otvíračkou by nejméně rok počkali. Tak uvidíme, zda se u Lovosic bude před Vánoci přetahovat premiér Sobotka s ministrem Ťokem o nůžky, nebo je program raději zavane jinam.

Vláda před pár dny schválila půlmiliardovou investiční pobídku firmě Bosch, která díky tomu v Českých Budějovicích rozšíří výrobu autodílů a zaměstná dalších 600 lidí. Pomiňme absurditu samotného faktu, že daňoví poplatníci musejí pobízet nadnárodního giganta, aby investoval do vlastního majetku a byznysu.

Jižní Čechy jsou krajem ekonomicky stabilním, neboť stojí na řadě malých firem. Růst Bosche ovšem kraj posouvá blíže Ostravsku, kde dominují velcí zaměstnavatelé s veškerým rizikem, které z toho plyne.