Lomax: Od žaluzií vyráběných v JZD po garážová vrata na zakázku

Luboš Dufek, generální ředitel a zakladatel společnosti LOMAX

Luboš Dufek, generální ředitel a zakladatel společnosti LOMAX Zdroj: Luboš Dufek

Sídlo společnosti Lomax
Sídlo společnosti Lomax
Garážová vrata Lomax
Venkovní žaluzie Z93 Lomax
Venkovní žaluzie Lomax
6
Fotogalerie

Ve 24 letech ucítil po politických změnách v bývalém Československu obrovskou chuť pracovat sám na sobě a hlavně pro sebe. A tak se Luboš Dufek pustil do výroby žaluzií. První dílnu si udělal v garáži bývalého JZD. Úspěch měl okamžitý, protože poptávka byla obrovská. Pak však přišel zlom.

Navíc náhodný, protože myšlenka začít vyrábět garážová vrata na míru přišla v posteli při kurýrování chřipky. A tak vznikl jeden z největších evropských výrobců. „Výroba na míru je složitá a je náročná na kvalitní zaměstnance. Naše společnost nabízí kvalitní výrobky, špičkový servis a dobrou technickou podporu. To je důvod, proč nám asijští výrobci nemohou nikdy konkurovat,“ popisuje Luboš Dufek v rozhovoru.

Před třiceti roky jste začal s výrobou žaluzií. Chtěl jste si konečně pořádně zatáhnout? Nic takového v Česku na trhu nebylo?

Bylo krátce po revoluci a měl jsem obrovskou chuť začít pracovat sám na sobě a hlavně pro sebe. Možná jsem si naivně myslel, že budu mít více svobody a volnosti. Bylo to přesně naopak, protože odpovědnost za své kolegy a zaměstnance je daleko větší odpovědnost.

V 90. letech minulého století byla po tomto typu stínění obrovská poptávka, a tak první roky podnikání nevyžadovaly velké náklady na reklamu a marketing.

Prý jste žaluzie zpočátku vyráběl v garáži. Proto jste se potom po čtyřech letech posunul ke garážovým vratům, abyste své výrobky mohl pohodlně vyvážet z garáže?

Je to tak. Začátky podnikání byly v garáži bývalého JZD. Určitě to nebyl důvod k výrobě garážových vrat. LOMAX se specializuje na výrobu prvků do stavebních otvorů a garážová vrata nám perfektně zapadla do našeho sortimentu.

Kolik jste vyrobil žaluzií, než jste se přeorientoval na garážová vrata?

Interiérové žaluzie byly takovým prvním impulsem a sortimentem. V 90. letech minulého století byla po tomto typu stínění obrovská poptávka, a tak první roky podnikání nevyžadovaly velké náklady na reklamu a marketing. To se ovšem postupně měnilo a bylo nutné nabídku sortimentu rozšířit o venkovní rolety a také začít přemýšlet nad dalším rozvojem firmy. Myšlenka začít vyrábět garážová vrata přišla úplně náhodou, když jsem ležel doma v posteli s chřipkou. Zní to asi hodně divně, ale po několika letech vyčerpávajícího podnikání jsem měl čas přemýšlet nad dalším rozvojem v té době ještě malé firmy.

Co bylo impulsem, abyste vyráběl více vrat?

Naše společnost má komplexní výrobu sekčních garážových vrat. Vyvinuli jsme složité válcovací linky a pěnící lisy na výrobu vratových sendvičů. Vývoj a výroba zakázkových strojů je velice dlouhý a komplikovaný proces, ale hlavně je finančně velice náročný. Pro optimalizaci nákladů je nutné vyrábět velké množství výrobku a nejlépe na více pracovních směn. Bohužel to druhé je z důvodu omezení pracovního trhu nemožné.

Co bylo na začátku nejtěžší? Komunikace s úřady, nebo shánění kvalitních materiálů?

Asi to nebude jen můj pocit, ale spíše realita, že v naší malé zemi je všechno velice komplikované a složité. V 90. letech byla velká část pracovního dne podnikatele běháním po úřadech a doprošování úředníka o požadované razítko. Cestování a hlavně možnost komunikace byla daleko složitější. Můj první podnikatelský rok v garáži byl dokonce bez telefonu, tedy v té době bez pevné linky a každý hovor probíhal z místní pošty. Velkou komplikací byl i dovoz materiálu z různých částí naší vlasti nebo ze zahraničí. V té době ještě nefungovala logistická a doručovací doprava tak jako dnes. Většinu dne jsem jezdil po našich zákaznících a cestou zpět dovážel materiál. Zbytek dne a víkendy jsem pracoval na výrobě.

Víte, jestli stále ještě fungují vaše první dodaná garážová vrata?

Naše společnost vyrobila kolem 125 tisíc garážových vrat a bohužel ta první si opravdu nepamatuji. Od počátku bylo našim krédem vyrábět a dodávat výrobky té nejvyšší kvality. Proto věřím, že první naše vyrobená garážová vrata slouží bez problému do dnešního dne.

Jak se postupem času měnila či mění přání zákazníků? O co byl největší zájem v 90. letech a co nyní?

Předně musím upřesnit, že český zákazník je hodně náročný. Nestačilo některé výrobky jenom okoukat na západním trhu, ale bylo je nutné vždy upravit na požadavky našeho trhu. České specifikum je v tom, že stavební otvory nejsou na rozdíl od západu normované. To znamená, že si každý stavebník může udělat stavební otvor dle vlastního uvážení a v jakémkoliv rozměru.

Český zákazník dostane stejnou kvalitu jako ten německý.

V roce 2002 jste nabídli vrata s venkovní folií imitace dřeva. Šlo o zlomový bod? Otevřely se vám tím nové trhy?

Když jsme naše první vrata v dekoru dřeva vystavily na mezinárodním veletrhu v Brně tak si konkurence klepala na čelo. Nás to ovšem neodradilo a hlavně u zákazníka to vzbudilo velký zájem. Následující rok měla všechna konkurence v nabídce vrata v dekoru a během krátké doby se z toho stal světový fenomén. Myslím, že tento počin byl jedním z naších největších úspěchů.

Kam vyvážíte nejvíce? A liší se provedení výrobků podle oblastí, kam je dodáváte?

Naše výrobky vyvážíme do mnoha zemí Evropy. Každý je vyrobený na míru a v té nejvyšší kvalitě. Český zákazník dostane stejnou kvalitu jako ten německý.

Na jaké nové trhy se chcete prosadit? Ztěžuje vám to asijská konkurence?

Výroba na míru je docela složitá a je náročná na kvalitní zaměstnance. Naše společnost nabízí kvalitní výrobky, špičkový servis a dobrou technickou podporu. To je důvod, proč nám asijští výrobci nemohou nikdy konkurovat.

Kolik investujete do vývoje? Ten se nikdy nezastaví, takže co bude trendem následujících měsíců a let?

Vzhledem k neustálému růstu produkce jsme nuceni investovat každý rok nemalé prostředky do nových technologií a rozšiřování výrobních prostor. Pracuje u nás několik šikovných vývojářů, kteří mají mnoho úkolů a mnoho vizí, kam společnost v budoucnu posunout. Naším záměrem je být vždy minimálně jeden krok před konkurencí, a to hlavně v kvalitě a životnosti naších výrobků. 

Kam se bude ubírat svět stínící techniky v příštích letech?

V současné době je mnoho tlaků na snižování energetické náročnosti jak topení tak chlazení objektů, proto zaznamenáváme obrovskou poptávku po venkovních roletách a žaluziích. Vzniklo mnoho výpočtů a odborných článků, v nichž se uvádí výhody, úspory a návratnost. Všem vlastníkům domů a bytů, kteří by chtěli do svého bydlení investovat, můžu naše výrobky jenom doporučit.

Získali jste certifikaci společnosti Dun & Bradstreet, dříve Bisnode. Co vám přinesla? Vítáte ho kvůli obchodním partnerům v zahraničí? Nebo spíš kvůli těm domácím?

Naše společnost získala mnoho ocenění a certifikací. Jde o jedno z kritérií našich zákazníku při výběru dodavatele. Znamená to pro ně jistotu, že nakoupí u kvalitní firmy.

Luboš Dufek (55 let)

Generální ředitel a zakladatel společnosti LOMAX, předního českého výrobce garážových vrat a stínící techniky. Rád cestuje a jezdí na kole. Má tři děti.