Moravské kovárny očima výkonného ředitele, Rakušana Rudolfa Penna | E15.cz
Partnerem projektu je Bisnode ČR

Sto let kvality, to jsou Moravské kovárny očima výkonného ředitele, Rakušana Rudolfa Penna

Sto let kvality, to jsou Moravské kovárny očima výkonného ředitele, Rakušana Rudolfa Penna

Do kovárny chodil už jako malý chlapec obdivovat dědovo umění. Později nasával atmosféru a přiložil ruku k dílu v tátově kovárně. Jednoho dne přišel „povolávací rozkaz“, Rudolf Penn se z rodného Rakouska přesunul do Jihlavy a po spojení PENN GmbH začal řídit Moravské kovárny. Ty oslavily prvního dubna 101. výročí založení.

 

 

 

 

 

Jak se prolnuly Moravské kovárny s mateřskou společností PENN GmbH?

V roce 1992 v rámci kupónové privatizace získala společnost PENN GmbH v Moravských kovárnách minoritní podíl a později od držitelů investičních kupónů postupným výkupem získala majoritu, kterou si drží dodnes. Politika majoritního akcionáře byla od samého počátku výrazně proinvestiční, veškerý vygenerovaný zisk moravského podniku byl směřován zpátky do rozvoje výrobních kapacit, které doplňovaly zaměření celé skupiny. Moravské kovárny tak využívají pozitivního synergického efektu, který jim poskytuje účast v celém strojírenském holdingu PENN Group.

V současnosti se rakouská větev holdingu převážně zaměřuje na kování miliónových sérií a na automatické obrábění výkovků, zatímco naší hlavní předností je vysoká výrobní flexibilita, která umožňuje reagovat i na poptávky menších sérií, ale s vyšší přidanou hodnotou.

Jak jste se Vy osobně podílel na vzestupu malého kovářství a jeho přerodu v nadnárodní koncern?

Jako malý chlapec jsem chodil obdivovat kovářské řemeslo k dědovi do jeho kovárny. Už jako dospívající kluk jsem nasával tu atmosféru a později jsem přiložil ruku k dílu v tátově kovárně a celé firmě. Poté nastal čas a já jsem odešel na několik let na zkušenou mimo rodinnou firmu. A tady už jsem začal sbírat další zkušenosti nejenom na technických, ale i na různých manažerských pozicích. Jednoho dne jsem byl povolán do Česka, abych řídil Moravské kovárny. Při pohledu zpět musím říct, že se nemám za co stydět. Zkušenosti z mládí jsem naplno zúročil. To je vidět na našich výsledcích.

Moravské kovárny oslavily sté výročí založení. Jak moc je to zavazující pro budoucnost?

Samozřejmě stoletý odkaz je velký závazek. Ale my se ho nebojíme. Jsme silná firma s dlouhou historií a se spoustou šikovných a odborně zdatných lidí. Děláme vše pro to, aby i za dalších sto let na nás mohly být budoucí generace kovářů hrdé.

Jaká vlastně bude jejich další budoucnost?

Tak to je v nadsázce otázka pro věštce. Tvrdě pracujeme na tom, aby kovárny stále byly kovárnami a zachovaly i pro příští generace ten původní, letitý odkaz. Ale v dnešní turbulentní době s všude přítomnou globalizací nikdy nevíte.

 

Areál Moravských kováren v JihlavěAutor: MOKOV

 

Až 95 procent výrobků Moravských kováren vyvážíte především do zemí Evropské unie. Čím porážíte tamní nebo asijskou konkurenci?

Naši zákazníci již přišli na to, že pokud chtějí výkovky v požadované kvalitě a smluveném termínu, tak MOKOV je ten správný partner. Stoprocentní kvalita dílů je naší hlavní prioritou a naši zákazníci si toho cení. Vzhledem ke zpoždění dodávek zboží z Asie je v poslední době naší další předností dostupnost našich výkovků pro evropský trh. Díky tomu jsme momentálně získali zpět několik projektů, které se v minulých letech kovaly v Asii. Do karet nám hraje také to, že i tam prudce rostou vstupní náklady a ceny již nejsou tak nízké jako například před deseti roky.

O jaké vaše výrobky je největší zájem a ve kterých zemích?

Dodáváme zápustkové výkovky kované za tepla, které jsou precizně zpracované dle nejpřísnějších bezpečnostních norem pro automobilový průmysl. Devadesát pět procent naší produkce je zpracováno našimi zákazníky v Evropské unii. 

Vyrábíte něco zcela specifického, třeba jako jediní na světě?

To nelze říct. Máme zhruba 2 700 druhů výkovků. Téměř všechny díly můžete vykovat někde jinde, ale akorát v MOKOVu budete mít téměř stoprocentní jistotu, že díly dostanete v požadované kvalitě a termínu.

Získali jste certifikaci společnosti Bisnode. Co vám takové ocenění přinese?

Toto prestižní ocenění je potvrzením pro naše případné obchodní partnery, že se držíme všech slušných pravidel v podnikání. Takže jde především o prestiž a dobrou pověst.

Většina oceněných vítá certifikát Bisnode AAA Platinum zejména kvůli svým obchodním partnerům v zahraničí. Platí to i u vás?

Ano, i u nás to platí. Většina našich zákazníků oceňuje na naší straně jak bezchybnou dodávkovou přesnost, tak zároveň i vysokou platební morálku vůči vlastním dodavatelům a samozřejmě i vůči našim zaměstnancům. Ti mají jistotu odpovídajícího a vždy včas vypláceného ohodnocení.  

Jste Rakušan, dlouhodobě však žijete v Česku? Jak se vám zvykalo na českou mentalitu?

Nebylo to snadné a přemýšlím nad tím, že českou mentalitu úplně detailně nikdy nepochopím. Jsou stále momenty, kdy mě občas něco překvapí, čemu nerozumím. Ale možná za to mohou dlouhé roky strávené pod totalitním režimem, ta nesvoboda určitě zdeformovala uvažování Čechů.

Jaký zásadní rozdíl v myšlení obou národů jste objevil?

Myslím, že Češi jsou málo sebevědomý národ a také jsou málo upřímní. Například když se jim něco nelíbí, tak to neřeknou přímo, ale někde za rohem to prezentují a rozebírají. Na druhou stranu jsou velice vynalézaví a šikovní.

V bývalém Československu se v kovárnách a ostatních provozech s vysokou teplotou mohlo pít nízkostupňové pivo. Prošlo by i dnes ve vašem podniku?

Za mě v žádném případě. Já to ještě zažil a jsem rád, že se nestal nějaký těžký pracovní úraz. Byli totiž takoví experti, kteří za směnu zvládli i 30 piv. Já mám bezpečnost práce na prvním místě a tím pádem nulovou toleranci k alkoholu na pracovišti. Po pracovní době si ale s kováři na pivo rád zajdu.

 

Rudolf Penn (54 let)

Narodil se v Rakousku, kde také studoval. Začínal v rodinné firmě, jak sám říká od píky, a vypracoval se až na pozici výkonného ředitele a předsedy představenstva Moravských kováren. Mezi jeho koníčky patří golf, jízda na kole, v autě a gastronomie.