Konzultant Šubert: Korporace mají silnou vlastnost zaměstnat se samy sebou

Vít Šubert

Vít Šubert Zdroj: Archiv Víta Šuberta

Vít Šubert
Vít Šubert (vpravo) se společníkem Milanem Šemelákem
3
Fotogalerie

Po práci v mnoha firmách jako jejich vrcholný manažer si Vít Šubert založil vlastní butikovou konzultantskou firmu. Se strategií a marketingem radí jak malým startupistům tak velkým firmám. Inspiraci pro svou práci bere mimo jiné v Silicon Valley, kde jsou prý pořád o několik let napřed.

Vaše firmy mají názvy, které chtějí ukázat dynamiku. Unicorn Attack, Unicorn Army. Jaký to má význam?

Se spoluzakladatelem Milanem Šemelákem jsme se dlouho pohybovali na rozcestí mezi velkými korporacemi a startupy. Oba tyto světy mají v Silicon Valley, kde mi vždy trávili hodně času, zaběhlý model, jak spolupracovat. Tady ale korporace vnímají startupy jako ohrožení. To je tak trochu vtěleno i v tom názvu Unicorn Attack. V tomto případě jde o firmu zaměřenou na strategie pro klienty. Jako jednorožci se označují ty nejúspěšnější startupy a ty pomyslně útočí na ty zavedené firmy. Pak po nás klienti začali chtít i věci kolem marketingu a komunikace. Pro tyto účely jsme založili druhou firmu - Unicorn Army. Jako pomyslný popis té exekutivy.

Na jaké projekty, na kterých jste se podíleli, jste - řekněme - nejpyšnější?

Dostali jsme úkol nové strategie komunikace značky hokejové Sparty. Sjednotit způsoby, jakými s fanoušky klub mluví. Udrželi jsme tradiční logo jednoho z nejstarších hokejových klubů v Evropě plus přišli s moderní esencí Sparty. Tou je bojovnost. Vytvořili jsme neobvylý claim #nezastavíš. Ten se promítl i do merchandisingu.

Jako další příklad bych uvedl možná Českou spořitelnu. Chtěli pomoci vymyslet produkt pro menší firmy. Postupně se to ale při našich debatách s nimi změnilo na zadání nikoliv produktu, ale interního inkubátoru a vnitřního investičního fondu Seed Incubator. Běží to pomalu dva roky, sami investovali do několika startupů a tím je pro celou tu komunitu Česká spořitelna vůbec relevantní.

Proč jdou firmy pro radu za vámi a ne za jinými konzultantskými společnostmi?

Milan má perfektní cit pro propozice značky. Já jsem seděl mnoho let v manažerských křeslech stejných, z jakých k nám přicházejí klienti. Milan jim přednese vizi a já je uklidním, že vím, jak to udělat reálně. Další naše výhoda může být v tom, že se snažíme se zákazníky tu strategii vytvářet na klíč. Nikoliv, že vezmeme něco, co fungovalo ve firmě s podobným profilem v Polsku a to přeneseme sem. A ještě jedna věc. Nedáváme si do podmínek jen vytvoření strategie, ale i implementaci. Jsme schopni si nechat zaplatit až tehdy, kdy se to povede. Bereme na sebe riziko neúspěchu.

Když k vám klienti přicházejí, co bývá nejčastější zadání?

Čtyři z pěti klientů si nás najímají na úrovni představenstva. Chtějí s firmou něco dosáhnout a nejde jim to a vědí, že je to důležité. Máme metodologii, která obnáší půldenní workshop s managementem. Výsledkem je jedna věta, která má vyjadřovat hodnotu pro zákazníka, kterou firma přináší. Kupuju produkt vaší firmy, protože... Za ty čtyři hodiny, kdy hledáme tu větu, zjistíme spoustu provozních problémů ve firmě a máme o ní nějaký obrázek. Do dvou týdnů přijdeme s prezentací, která udělá debriefing toho setkání. Vyplunou z toho problémy, které buď mají, nebo nemají řešení. Dáme jim doporučení, co s tím a z toho pak vznikne projekt. Zadání, na čem firmě pomáháme pracovat.

Co jsou problémy oněch firem?

Firmy nemyslí na zákazníka, myslí na sebe. Zabývají se interními procesy a efektivitou uvnitř, ale zákazník z toho nemusí nic mít, nemusí si toho ani všimnout. Mají silnou vlastnost zaměstnat se samy sebou. A není to dáno covidem. Další věc je, že firmy mají vlastní kulturu. To je dáno často tím, že jde o českou pobočku zahraniční matky a nebo jde o firmy s vlastní silnou firemní kulturou. Taková historická stopa může být těžko změnitelná.

A když jde o malé firmy, startupy?

Jde často o velké osobní zapojení všech lidí. Je to jejich firma. Svou firmou žijí a nemusí jít jen o zakladatele. Chybou startupů je, že si připouštějí každou zpětnou vazbu od zákazníků a přizpůsobují se jednotlivým zákazníkům. Tím ztrácejí fokus na to, co dělají. Proč ten svůj produkt nebo projekt vlastně rozjeli.

Jaké máte s vaší firmou další plány a ambice?

Otevíráme pobočku v Amsterdamu, abychom některé naše klienty ze zahraničí uměli obsloužit blíže. To bude teď naše velká priorita. 

Radíte firmám, jak se měnit. Jak vy sám zůstáváta v obraze, čím se inspirujete, abyste rozuměl trendům a změnám?

V rámci sebevzdělávání se s Milanem snažíme měsíc až dva ročně trávit v Silicon Valley. Známe tam řadu zajímavých lidí - když dám příklad - mám dobrý kontakt s lidmi v Instagramu, takže se třeba jedeme podívat, jak nad novinkami uvažují tam. Nedávno jsme podobně byli v Salesforce, v Oraclu a tak dále. Chodíme na pitche startupů, na přednášky na tamních univerzitách. Pak knihy. Podcasty a videa na Youtube.

Top 3 knihy pro inovace v byznysu podle Víta Šuberta

Sam Conniff Allende: Be More Pirate. O tom, jak přemýšlet o věcech v byznysu jinak a neustále se vracet ke statu quo a tomu, zda odpovídá tomu, co děláme.

Jocko Willink: Extreme Ownership. O tom, jak se chovat a čím se řídit v extrémně náročných situacích a co to znamená brát na sebe osobní odpovědnost za rozhodování.

Guy Kawasaki: The Art of the Start 2.0. Jedna z nejlepších knih na téma startupů od jednoho ze zakladatelů Applu.