Čipový hladomor vystřelil ceny ojetin. Ty americké vydělávají skoro jako bitcoin

Autobazar

Autobazar Zdroj: profimedia.cz

Autobazar
2 Fotogalerie
Jaroslav Bukovský

Majitel Hyundai Tucson, říkejme mu třeba Jindřich, prodává na sklonku roku svůj tříletý koráb. Je prvním majitelem, vůz koupil u českého autorizovaného dealera a auto má najeto pár desítek tisíc kilometrů. Pokud vše vyjde podle plánu, prodá auto velmi blízko ceně, za niž jej v závěru roku 2018 kupoval.

Pan Jindřich totiž trefil při nákupu i prodeji auta naprosto unikátní etapu ekonomického vývoje. Ztráta hodnoty nového auta je přitom historicky možná nejsilnějším důvodem, aby dal zájemce vale autosalonům a vydal se za plot na prašný plácek plný pofiderních ojetin licitovat s lidmi, s nimiž zcela jistě licitovat nechce.

Ojetina jako investice

Covidový svět je ovšem bláznivý a na trhu s ojetinami nastolil bizarní téma. Ježděním autem vyděláváte. Prostě proto, že situace cenám aut leckdy na úrovni šrotu neuvěřitelně nahrává. Průměrná cena české ojetiny stoupla oproti loňsku podle dat společnosti Cebia takřka o deset procent na rovných čtvrt mi­lionu korun. To je ovšem pouhý průměr. Kdo si loni u svého bazarníka koupil tržní bestseller, mohl ho v mnoha případech letos prodat dráž, a to i přesto že byl o rok starší. Například Škodu Octavii šestiletého stáří šlo letos prodat až o dvacet tisíc dráž než loni pětiletou. Nastala tak situace, ze které se všem odpůrcům teplákových souprav a mazání chybových hlášek jedním klikem diagnostiky ježí chlupy. Nákup ojetiny se v uplynulém roce stal velmi dobrou investicí.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!