„Trend úspor na palivu je zřetelný i u České republiky, kde se objem vyčerpaného paliva u prémiových nadnárodních řetězců čerpacích stanic za poslední tři roky snížil ve prospěch levnější konkurence o deset procentních bodů,“ řekl na dnešním setkání s novináři výkonný ředitel české a slovenské pobočky DKV Ondřej Pavlík.
Podle něho přesvědčení, že nakupováním dražšího paliva dopřáváme motoru něco kvalitativně lepšího, začalo ustupovat během ekonomické krize mezi lety 2008 a 2009. Zároveň k tomu zapůsobil i fakt zlepšení efektivity státního dozoru nad kvalitou paliv v Evropě a tedy vnímání řidičů a majitelů přepravních firem, že téměř jakékoliv palivo je bezproblémové.
Tento trend se podle Pavlíka již projevil i v přesunech kapitálu a řada prémiových značek své sítě čerpacích stanic prodala konkurenci. Příkladem může být prodej sítě čerpacích stanic Shell v Itálii společnosti Kuwait Petroleum Corporation nebo odchod značek jako Aral a Agip z Česka.
Ve Francii je to více znát
Přechod lidí k lacinějším čerpacím stanicím však není v Česku v rámci Evropy zdaleka nejsilnější. Ještě o pět procentních bodů více ztratily prémiové značky podle statistik DKV na sousedním Slovensku, ve Francii pak zaznamenaly odliv o 20 procentních bodů.
„V Česku jsou přitom cenové rozdíly mezi lokálními čerpacími stanicemi a pumpami velkých společností jedny z nejvyšších v Evropě,“ doplnil Pavlík s tím, že na litru nafty může jít až o osm korun. Česko zároveň patří se svými zhruba 3600 veřejnými benzinkami k zemím s nejhustší sítí pump v celé Evropské unii.
Společnost DKV byla založená v roce 1934 v Německu. V současnosti její tankovací karty akceptuje 60 tisíc odběrných míst včetně 40 tisíc čerpacích stanic ve 42 zemích. Zaměstnává přes 700 pracovníků po celé Evropě a v roce 2015 vykázala obrat 5,8 miliardy eur.