Český export do USA rychle roste, má vysokou přidanou hodnotu

Nákladové nádraží Žižkov

Nákladové nádraží Žižkov Zdroj: Martin Pinkas/Euro

Export z Česka do Spojených států se loni meziročně zvýšil o 13,6 procenta, dosáhl hodnoty 91,8 miliardy korun. Vyplývá to z analýzy Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky. Podíl vývozů do USA činil 2,4 procenta, byl tak větší než do Ruska nebo Číny. Tempo růstu exportu do Spojených států bylo loni téměř dvojnásobné oproti nárůstu celkového vývozu z Česka, který se zvýšil o 7,5 procenta.

„Jestliže nám do Ameriky roste export dvojnásobnou rychlostí, co je celková míra exportu, tak je to určitě fantastické číslo. Uvědomme si, že americký trh je vysoce konkurenční. Je tam obrovská nabídka jiných společností, firem a korporací samozřejmě místních,“ řekl předseda představenstva asociace podnikatelů Karel Havlíček.

O příležitostech pro české exportéry jednal minulý týden na Floridě se zástupci firem vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL). Poptávka floridských firem po českém exportu je zejména v ekologických technologiích, kosmickém průmyslu, IT technologiích či odpadech.

USA se podle Havlíčka v roce 2015 překvapivě také staly největším investorem v Česku měřeno úhlem pohledu investic, které přitekly přes Czech Invest. Spojené státy tak podle Havlíčka porazily všechny evropské destinace, korejské i čínské investory. USA jsou proto pro Českou republiku jedno ze tří nejdůležitějších teritorií.

Český export do USAČeský export do USA|CTK

Důležitá přidaná hodnota

Nyní je ve Spojených státech premiér Bohuslav Sobotka. Ve čtvrtek jednal s americkými investory v Česku i firmou GE Aviation, která by mohla v České republice od roku 2020 vyrábět 500 leteckých motorů každý rok. Export do USA roste dvojnásobně více než do ostatních teritorií už druhým rokem, doplnil Havlíček. Pro malé a střední podniky je důležitá i míra dosažení přidané hodnoty.

„Ačkoliv Amerika je pro nás teritorium desáté největší z pohledu objemu, tak z pohledu přidané hodnoty je na druhém místě,“ poznamenal. To je podle Havlíčka nesmírně důležitá zpráva pro malé a střední firmy, které by „se neměly hnát za objemem“, protože se zvýšeným objemem roste i riziko nesplacených pohledávek.

Naopak ty by podle Havlíčka měly směřovat k byznysu, kde se dosahuje vysoké efektivity. „Jinými slovy je daleko lepší prodat méně s vyšší přidanou hodnotou než prodávat více s malou přidanou hodnotou. Ten hospodářský výsledek je z tohoto úhlu pohledu méně rizikový,“ dodal.

Do Spojených států vyváželi Češi zejména výrobky na bázi železa a oceli, dále pak motory a turbíny. Důležitým artiklem jsou i součásti motorových vozidel nebo čerpadla. Za posledních šest let se vývozy do USA v korunách zvýšily na více než dvojnásobek. Ještě v roce 2010 vyvezli Češi výrobky a služby v hodnotě 43,5 miliardy korun.

Loni se výrazně propadla česká měna spolu s eurem vůči dolaru, když Evropská centrální banka oznámila plány na nákupy dluhopisů s cílem, napumpovat miliardy eur do ekonomiky eurozóny. V lednu kurz po zhruba deseti letech překonal hranici 25 korun za dolar a v dalších měsících se podíval až téměř k 26 korunám. Oslabení domácí měny přineslo zdražení dováženého zboží, ale vývozu prospělo.

Kurz dolaru vůči koruněGraphical visualization of market data.Zdroj: ieconomics.com