Air Berlin se zapletly do spekulací, nedokázaly vydělat na levném palivu

Letecké společnosti po celém světě profitují z padajících cen paliv. Jednou z mála, které vývoj na trhu nepřinesl žádnou úlevu, jsou druhé největší německé aerolinky Air Berlin. Firma vsadila na to, že ceny leteckého paliva dál porostou. Za loňský rok tak aerolinky vykázaly další z řady ztrát.

Když zhruba před rokem nastupoval do Air Berlin nový ředitel Stefan Pichler, sliboval velký obrat a návrat do černých čísel. Namísto toho mohl nyní za loňský rok oznámit pouze čistou ztrátu 446,6 milionu eur, tedy ještě více, než kolik společnost prodělala v roce 2014. Obrat klesl o dvě procenta na 4,08 miliardy eur.

Air Berlin nedokázaly využít nízkých cen paliv, které tlačí k zemi levná ropa. Jak uvedl finanční šéf Arnd Schwierholz, na vině jsou takzvané hedgingové smlouvy, kterými se společnost v roce 2014 zajistila proti dalšímu zdražování paliva. Spekulace nevyšla a smluvní závazky způsobily, že i když ceny oproti očekávání klesly, Air Berlin stále musela palivo nakupovat draho.

Aerolinky nyní nevýhodně smlouvy změnily a doufají, že tento krok jim v druhé polovině roku přinese zisk okolo 250 milionů eur.

Dluhy rostou

Důvěru ve společnost neztrácejí ani věřitelé. Banky aerolinkám letos na rozvoj půjčí 250 milionů eur, dalších 75 milionů eur přidá velký akcionář Etihad Airways. Air Berlin tyto peníze nutně potřebují, kumulovaná ztráta přesáhla 800 milionů eur a mnozí ekonomové zpochybňují, že společnost může současnou vleklou krizi přežít.

Podle nejmenovaného insolvenčního správce jsou ale německé soudy od finanční krize mnohem opatrnější při rozhodování o tom, zda už dané firma své dluhy nezvládá. „Obecně dnes připadá insolvence v úvahu až tehdy, když firma přestane být schopna platit své účty,“ řekl deníku Die Welt. S tím zatím Air Berlin potíže nemá.