Boeingy 787 čeká oprava kvůli korozi motorů | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak vydělat v těžkých časech

Více k tématu

Boeingy 787 čeká oprava kvůli korozi motorů

Boeingy 787 čeká oprava kvůli korozi motorů
Boeing doručí první letoun 787 Dreamliner japonské společnosti All Nippon Airways (ANA). Letadlo mělo být předáno už v roce 2008, jeho odevzdání však zdržela série technických problémů.
• 
ZDROJ: CTK/AP

ČTK, bru

Japonská letecká společnost All Nippon Airways (ANA) odstavila pět z 11 nových letadel Boeing 787 Dreamliner. Během testování ji k tomu přimělo zjištění, že motory těchto letadel mohou snáze podléhat korozi. Výrobcem motorů Trent 1000, jimiž jsou dreamlinery osazeny, je britská společnost Rolls-Royce.

ANA je první leteckou společností, která už nové dreamlinery nasadila do ostrého provozu. Boeing má zakázky od řady dalších aerolinií a management tvrdí, že nově zjištěné potíže s motory by harmonogram předávání letadel ovlivnit nemělo.

Riziko předčasné koroze testy odhalily v převodové části motorů. Zástupci Rolls-Royce uvedli, že firma začala nahrazovat jednu z komponent u více motorů.

Boeing 787 Dreamliner je prvním letadlem na světě, při jehož výrobě se používají moderní odlehčené materiály, převážně uhlíková vlákna. Díky tomu letoun váží méně, a tudíž má nižší spotřebu a delší dolet. To je v době vysokých cen pohonných hmot jedna z hlavních předností, na které se Boeing rozhodl aerolinie lákat.

Podle japonských aerolinií je problém ve špatně navrženém výrobním postupu, který zvyšuje riziko předčasné koroze. U tří letadel, která firma odstavila, už je podle agentury Reuters problém vyřešen a stroje jsou opět ve vzduchu. Zbývající dvě letadla čekají na díly z Británie a je možné, že zůstanou v hangáru ještě týden nebo dva.

Riziko předčasné koroze motorů je pro Boeing další nepříjemností, na kterou se během vývoje a výroby dreamlinerů přišlo. Boeing už má za sebou několikerý odklad původně oznámeného postupu a první letadla byla nasazena do komerčního provozu se zpožděním několika let.

Krátce poté také následoval první problém nejmodernějšího dopravního letounu současnosti přímo v provozu. Loni v listopadu museli jeho piloti kvůli selhání hydrauliky .

S podobnými problémy ale zápasí i hlavní rival Boeingu - evropský výrobce letadel Airbus. Před několika lety se jeho letouny A380 potýkaly také s potížemi kvůli hromadné opravě pohonných jednotek Rolls-Royce poté, co jeden z motorů za letu vybuchl. Nyní Airbus pro změnu řeší miniaturní praskliny v křídlech stejného letounu.

Autor: ČTK, bru
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!