Češi chtějí silnici R35 do hlavní evropské sítě místo D1 | E15.cz

Češi chtějí silnici R35 do hlavní evropské sítě místo D1

ilustrační foto
ilustrační foto
• 
ZDROJ: E15

Jan Šindelář

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Česká republika má několik základních výhrad k novému systému financování a rozdělení páteřních dopravních tras, který nyní chystá Evropská unie. Revize takzvaného systému TEN-T například řadí mezi hlavní evropské tahy dálnici D1, Češi by tam ale raději viděli chystanou rychlostní silnici R35 z Liberce přes Hradec Králové do Olomouce.

Stejně tak by tuzemské ministerstvo dopravy chtělo v základní síti silniční a železniční spojení mezi Prahou a Lincem. Ministr Pavel Dobeš to uvedl po dnešním setkání s místopředsedou Evropské komise pro dopravu Siimem Kallasem. Ten údajně přislíbil pomoci s R35. Jde hlavně o peníze, zatímco D1 je hotová a její rekonstrukce by se mohla financovat ještě z peněz tohoto programového období, R35 je třeba prakticky celou postavit. „Chci ale ujistit, že finance pro R35 máme zajištěny,“ doplnil ministr.

Češi (a s nimi Poláci i další země střední a východní Evropy) mají ale i další problém s unií. Ta chce začít využívat nový nástroj pro financování infrastruktury, fond Connecting Europe Facility (CEF) o velikosti 50 miliard eur, ze kterého se budou platit dopravní, energetické a digitální sítě. Se svými projekty se budou moci o peníze z CEF ucházet všechny členské země EU. To je rozdíl oproti Fondu soudržnosti, ze kterého mohou čerpat pouze takzvané kohezní země, včetně Česka. A právě z Fondu soudržnosti chce Brusel převést 10 miliard eur do CEF. „Máme k tomu velmi rezervovaný postoj,“ řekl Dobeš.

Zároveň si ale uvědomuje, že tlaku starých zemí EU kohezní státy neodolají. Česká republika tak velmi reálně přijde o významnou část prostředků z EU. Mezi lety 2014 až 2020 budou mít Češi na dopravní projekty podle prvních odhadů necelých 100 miliard korun, v letech 2007 až 2013 to přitom je skoro 150 miliard.

Komise nově rozděluje dopravní tahy na dvě skupiny. První a důležitější síť (tzv. Core Network) má propojovat největší evropské uzly. Méně významné tahy ve druhé skupině (tzv. Comprehensive Network) mají napojit regiony na síť hlavní. Rozdíl v obou kategoriích je hlavně ten, že v prvním případě má ČR závazek dokončení do roku 2030, kdežto ve druhém do roku 2050.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.