Cestující v Plzni a Brně si „pípnou“ jízdenku ve voze, v Praze ne

MHD - ilustrační foto

MHD - ilustrační foto Zdroj: Marek Podhora, Mlada fronta E15

Cestující v městské hromadné dopravě v Plzni a Brně se v příštím roce dočkají výrazného zlepšení platebního komfortu. Podle zjištění serveru E15.cz se dopravní podniky v těchto městech chystají zavést možnost bezkontaktní koupi jízdenky přímo v dopravním prostředku. Tato technologie není v Česku vůbec rozšířená, její premiéru letos v září pilotně spustil Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou.

„Rádi bychom bezkontaktní způsob placení přímo ve voze MHD zavedli ještě v první polovině příštího roku, aby jej mohli využít i návštěvníci Plzně, jako Evropského hlavního města kultury roku 2015,“ řekla E15.cz vedoucí marketingu Plzeňských městských dopravních podniků Kateřina Fránová.

Plzeňský podnik už zkušenost s moderním prodejem jízdenek učinil, proto naopak neuvažuje o zavedení bezkontaktních jízdenkomatů venku na stanicích.

„Všech 74 terminálů na jízdenky jsme v Plzni hromadně zrušili a neuvažujeme o jejich návratu, tedy ani ve variantě s platbou bankovní kartou. K tomuto rozhodnutí nás vedly dvě skutečnosti. Neúměrné investice vynakládané na odstraňování následků vandalismu a údržbu automatů a fakt, že tento distribuční kanál byl cestujícími čím dál méně využívaný,“ vysvětlila Fránová.

Podle Fránové poměr nákladů versus tržby na tento distribuční kanál přesahoval 50 procent. Průměrně bylo vandaly způsobeno u automatů více než 110 poruch měsíčně.

V Brně také příští rok

Překvapit hodlá cestující i Dopravní podnik města Brna (DPMB). „Zavedení možnosti koupit si jízdenku přímo ve voze plánujeme na příští rok. Ve hře jsou dvě varianty. Buď jízndenkomat vydá po platbě kartou jízdenku či doklad zůstane pouze v elektronické podobě,“ řekla E15.cz mluvčí podniku Linda Hailichová.

Ohledně financování by chtěl DPMB zopakovat projekt bezkontaktních platebních terminálu na jízdenky na stanicích. Ty Brno v centru města testuje zatím tři. „Náklady na pořízení jsme měli minimální, protože se na jejich zavedení podíleli spolupartneři z ČSOB a MasterCard.

Bezkontaktní terminály na jízdenky do Brna dodala firma Mikroelektornika vysoké Mýto, na rozdíl od Prahy a Liberce se jedná o bezdrátovou technologii.

Pražené si ve vozech nepípnou

Praha naopak od Plzně a Brna zavedení bezkontaktních jízdenkomatů v metru, autobusech či tramvajích zatím nechystá. „Neuvažujeme o tom,“ odpověděla mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková.

Praha podle jejích slov sází spíš na bezkontaktní jízdenkomaty ve stanicích, které má nyní nainstalovány tři ve stanici metra Národní třída.

„Ve spolupráci s ROPIDem přibudou letos v první polovině října další automaty ve stanici Hlavní nádraží - dva kusy a dva kusy na autobusových zastávkách u terminálů 1 a 2 na Letišti Václava Havla,“ upřesnila Řehková.

Oproti automatům na Národní třídě se podle Řehkové bude jednat o automaty jiného typu, které budou akceptovat i klasické karty a bankovky.

Tvrdá byznys čísla k projektům bezkontaktních jízdenkomatů zatím dopravní podniky nechtějí sdělovat. Chybí praktické zkušenosti s ekonomikou provozu a ve hře je i podle nich obchodní tajemství.

První bezkontaktní terminál v Česku na jízdenky v tramvaji

Liberec má první bezkontaktní platební terminál na jízdenky v tramvaji v ČRLiberec má první bezkontaktní platební terminál na jízdenky v tramvaji v ČR|mastercard

V Liberci jsou nejdál

Zatím nejdál je v tomto směru Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ). Od konce září v rámci realizovaného pilotního projektu ve spolupráci se společnostmi MasterCard a ČSOB jsou v tramvaji EVO2 instalovány validátory, v nichž lze zakoupit jízdenku pro zónu Liberec, a to ve variantě základní a poloviční. Stačí zvolit druh jízdenky, přiložit bezkontaktní bankovní kartu a zařízení mu vytiskne požadovanou jízdenku.

„Představenstvo společnosti souhlasilo s realizací pilotního projektu, v němž se do DPMLJ implementují nejnovější metody elektronického odbavování cestujících, které se používají ve městech jako je Londýn nebo Chicago“ řekl Luboš Wejnar, ředitel DPMLJ.

„V poslední době pozorujeme, že se lidé naučili platit nižší částky bezkontaktně místo toho, aby používali hotovost. Přesně tento trend nahrává i prvnímu bezkontaktnímu jízdenkomatu. Věříme, že projekt bude úspěšný,“ dodal Jan Kubíček z ČSOB.