Další stávka na německé železnici: Protest se protáhne přes víkend

Deutsche Bahn

Deutsche Bahn Zdroj: kaffeeeinstein, Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

Strojvůdci největšího německého železničního dopravce Deutsche Bahn (DB) zahájili stávku v nákladní dopravě. V noci na čtvrtek zastaví i provoz osobních vlaků a jejich protest potrvá až do pondělního rána. DB chtějí v době stávky zachovat zhruba třetinu spojů. Protestní akce ovlivní i železniční spojení mezi Německem a Českou republikou.

Podle Českých drah by se stávka měla dotknout 12 mezistátních vlaků, ale pouze na území Německa. V České republice by měl být provoz zajištěn jen s drobnými odchylkami, jako je jiné řazení vozů nebo drobné zpoždění, uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Prvním spojem, kterého se stávka dotkne, je noční vlak EuroNight z Prahy, jehož vozy směřují přes Německo do Amsterodamu a do Curychu. Kvůli stávce do něj nebudou zařazeny lůžkové a lehátkové vozy, ale pouze sedadlové oddíly a vlak skončí jízdu v Drážďanech.

Vedení DB ještě dnes ráno vyzvalo odborový svaz strojvůdců (GDL), aby od stávky ustoupil, a nabídlo mu zahájení smírčího řízení vedeného nestranným rozhodcem. Šéf GDL Klaus Weselsky ale návrh odmítl a řekl, že se stávka uskuteční v plánovaném rozsahu.

Cestující strojvůdce kritizují

DB se budou snažit zajistit v osobní dopravě alespoň částečný provoz. „Pokud bude GDL skutečně stávkovat, stejně jako u předchozích stávek připravíme náhradní jízdní řád. Cílem je, aby stejně jako při předchozích stávkách vyjelo asi 30 procent vlaků,“ řekl mluvčí DB Achim Stauss. Odbory přitom obvinil, že stávku vyhlašují jen z touhy po moci a že šikanují miliony cestujících.

Značná část cestujících strojvůdce za vyhlášení nejdelší stávky v historii DB kritizuje. V anketě televize n-tv cestující uváděli, že čtyřdenní stávka v osobní dopravě je nepřiměřeně dlouhá. Velkou kritiku vzbudilo i to, že protest připadl na konec podzimních prázdnin v Dolním Sasku, kdy se bude mnoho rodin vracet z dovolených. Podle oslovených cestujících také odbory neukazují dostatek ochoty ke kompromisu ve sporu s DB o platy, délku pracovní doby a postavení svazu GDL v koncernu.

Protest poškodí dráhy i německý průmysl

Stávka bude mít značný dopad na hospodaření DB. Podle vedení společnosti lze očekávat přímé škody ve výši 50 až 60 milionů eur (1,4 až 1,7 miliardy korun). Utrpí také renomé DB jako spolehlivého dopravce.

S negativními dopady stávky počítá i německý průmysl, který se bude potýkat s výpadky dodávek materiálu i s nemožností odvozu hotových výrobků. „Počítáme s tím, že po třech dnech stávky dojde k přerušení výroby,“ řekl Hagen Lesch z Institutu německého hospodářství. „Tím se zvýší náklady celého odvětví spojené se stávkou z 50 milionů eur (1,4 miliardy korun) denně na 100 milionů eur (2,8 miliardy korun) denně,“ dodal.

Stávka na železnici naopak zvyšuje tržby taxislužbám, společnostem pronajímajícím auta a dálkovým autobusům. „Počet rezervací na víkend během stávky se proti běžnému období zvýšil o 50 procent,“ uvedl dopravce ADAC-Postbus. Zvýšený zájem hlásí také ostatní autobusové společnosti, některé z nich hodlají po dobu protestní akce strojvůdců vypravit na svých linkách dodatečné spoje.

Svaz žádá více peněz a méně práce

Spor mezi strojvůdci a vedením DB je dlouhodobý. Svaz GDL zpočátku požadoval především zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby o dvě hodiny týdně. Nyní se průměrný plat strojvůdců pohybuje v závislosti na odpracovaných letech mezi 36 a 46 tisíci eury (998 tisíc a 1,27 milionu korun) ročně. Strojvůdci u DB pracují 39 hodin týdně.

O ústupcích obou stran v platové oblasti se ale jednání mezi odbory a vedením DB zasekla na sporu o postavení GDL v rámci DB. Svaz žádá, aby ho koncern uznal jako jediného zástupce strojvůdců, průvodčích i zaměstnanců jídelních vozů. Za strojvůdce GDL vyjednává dlouhodobě, zbývající profesní skupiny v rámci DB dosud zastupoval odborový svaz EVG, který má mezi nimi více členů než GDL a celkově zastupuje větší počet zaměstnanců železničního dopravce.