Dvořák: ČSA restrukturalizaci konzultují se zájemci o podnik

Miroslav Dvořák

Miroslav Dvořák Zdroj: E15

Vedení Českých aerolinií v současnosti jedná s případnými zájemci o leteckou společnost. Konzultuje s nimi prý navrhované restrukturalizační kroky. V České televizi to uvedl generální ředitel Českého Aeroholdingu Miroslav Dvořák. Ten také potvrdil, že ČSA letos vykážou další ztrátu, a to 100 až 300 milionů korun. Letišti Praha se podle něj naopak podaří překonat loňský čistý zisk, který byl 991 milionů korun.

Pravděpodobnost, že by ČSA dostaly strategického partnera již v příštím roce, je podle Dvořáka menší než 50 procent. „Ta diskuse probíhá následovně: Ano, ten váš restrukturalizační plán vypadá dobře, počkáme si na to, jestli budete schopni doručit výsledky,“ uvedl Dvořák. Záležet prý bude také na tom, jak se podaří vyřešit současný spor s piloty.

O privatizaci ČSA vláda rozhodovala v roce 2009, kdy na základě doporučení tehdejšího ministra financí Eduarda Janoty usoudila, že České aerolinie zatím neprodá. V tendru o balík téměř 92 procent akcií se nejdále dostalo konsorcium firem Unimex a Travel Service. Vláda postupně ze soutěže vyřadila společnost Darofan ze skupiny Aeroflot a investiční firmu Odien. Z tendru kvůli krizi odstoupila letecká společnost Air France - KLM.

Na ztrátě ČSA se podepisují vyšší náklady na palivo i úbytek cestujících

ČSA podle Dvořáka letos vykážou ztrátu 100 až 300 milionů korun. „Já to nemůžu potvrdit, ale zhruba v této velikosti se očekává,“ řekl Dvořák. Za ztrátu podle něj mohou například vyšší náklady. ČSA podle něj meziročně platí o 50 procent vyšší cenu za letecký benzin, který přitom tvoří 25 až 30 procent celkových nákladů. ČSA letos čelí úbytku počtu cestujících. V říjnu se prohloubil, meziročně jich přepravily o 14,5 procenta méně.

Letiště Praha podle Dvořáka zvýší zisk, přestože se mu nepodaří naplnit plán 12 milionů cestujících, kteří budou přes letiště cestovat. Loni jich bylo 11,5 milionu. Za menším výsledkem v počtu cestujících jsou mimo jiné ČSA, které letos do září na Ruzyni přepravily o 9,5 procenta méně cestujících. Podnik se přitom zaměřil na typ cestujících, kteří na letišti svůj let začínají nebo končí. U nich letištní poplatky dosahují 525 korun. U takzvaných transferových cestujících, kteří v Ruzyni absolvují mezipřistání, je to jen 190 korun.

Protestující piloti chtějí rychlou privatizaci

ČSA v současnosti mimo jiné řeší problém s protestem pilotů z řad odborové organizace CZALPA. Ti požadují okamžité zastavení převodu letadel z mateřské společnosti, aby byl prodej ČSA novému zájemci úspěšný. Protest pilotů začal minulý čtvrtek, kdy kvůli nim musely ČSA zrušit 25 zpátečních letů. Na místo vlastních zaměstnanců si České aerolinie najaly letadla a posádky zahraničních společností.

Piloti Českých aerolinií nabídli v pátek firmě, že si dočasně sníží platy zhruba o deset procent. Firma by tak ušetřila asi 50 milionů korun. Požadují za to rychlou privatizaci ČSA a beztrestnost protestujících pilotů. Podle Dvořáka jednání s piloty výsledek nepřinesla.

Letiště Praha a České aerolinie se v budoucnu mají spojit v Českém Aeroholdingu. Jeho vznik po splnění řady závazků letos v listopadu umožnil antimonopolní úřad. Aeroholding musí třeba zajistit na pražském letišti otevřený a rovný přístup k infrastruktuře pro letecké společnosti za transparentních a komerčně přiměřených a nediskriminačních podmínek.