Heslo středoasijské železnice: Každý na vlastní pěst

Asijská magistrála

Asijská magistrála Zdroj: profimedia.cz

Středoasijské republiky mají velké železniční plány. Smělé stavební projekty ale komplikují spletité vztahy a vzájemná nedůvěra mezi jednotlivými zeměmi.

V polovině května nejvyšší pohlaváři z Turkmenistánu a z Kazachstánu s velkou pompou otevřeli přeshraniční úsek železnice, který propojí obě země bohaté na ropu a zemní plyn. Trasa je důležitá hlavně pro Kazachy, kteří potřebují přístup k otevřenému moři.

Trať z Ozenu do Etreku „prospěje desítkám zemí“, sliboval při ceremoniálu na hranici kazašský prezident Nursultan Nazarbajev. Železnice podél Kaspického moře má v budoucnu vést přes Írán až do Perského zálivu – a také se vyhne Uzbekistánu, což se ve Střední Asii chápe jako výhoda.

Středoasijské země jsou totiž spíše rivalové než týmoví partneři, kteří by spolupracovali s cílem vytvořit jednu propojenou železniční síť. Ačkoli každý usiluje o rozvoj tolik potřebných exportních tras pro své zboží, dělají tak mnohem raději každý na vlastní pěst.

Masivní rozvoj železniční sítě právě probíhá také v Uzbekistánu. Jak připomíná server eurasia.net, jednou z jejích výhod je fakt, že umožňuje cestovat z jednoho konce Uzbekistánu na druhý bez překročení turkmenského území, jak tomu bylo v případě staré trati. Ta totiž vznikla za sovětských časů, kdy byly všechny země součástí jediného impéria. Na nějaké budoucí regionální spory její trasa nebrala ohledy.

Taškent novou síť staví také proto, aby se cestující z hustě osídleného údolí Fergana cestou do odlehlých oblastí u průsmyku Kamčik vyhnuli přejezdům přes území Tádžikistánu.

Kyrgyzstán by se zase rád stal jakýmsi mostem pro tranzit zboží z Číny na západ do Uzbekistánu. Hornatý Tádžikistán chce pro změnu postavit trať do Iránu přes Afghánistán a Turkmenistán, aby prolomil de facto železniční blokádu ze strany Uzbekistánu.

Shodnou se někdy středoasijské republiky na stavbě společné mezinárodní sítě, která by prospěla všem? Zatím to tak sice nevypadá, ale občas se objeví náznak naděje. Jako třeba na konci května, kdy se v Biškeku v Kyrgyzstánu konal summit Organizace smlouvy o kolektivní bezpečnosti, která sdružuje bývalé sovětské země. Na tomto summitu byl jedním z bodů i projekt železnice spojující Rusko a všechny středoasijské země, napsal server lenta.ru.