Jančurův RegioJet neuspěl u Ústavního soudu, ÚOHS má na data nárok

Radim Jančura

Radim Jančura Zdroj: ctk

Soukromý železniční dopravce RegioJet podnikatele Radima Jančury neuspěl u Ústavního soudu se svou stížností proti postupu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). RegioJetu vadí konkrétně postup ÚOHS ve správním řízení, které antimonopolní úřad vede s Českými drahami.

Už dříve žalobu dopravce zamítly Krajský soud v Brně i Nejvyšší správní soud. RegioJetu vadilo množství informací, jež ÚOHS po soukromém dopravci požaduje, stejně jako délka řízení. Soudy ale chyby v postupu úřadu nenašly. Podle Ústavního soudu firma znovu jen opakovala svoje námitky, kterými se zabývaly předchozí soudy. „Stěžovatelovy námitky tedy nemají ústavní rozměr,“ uvedl Ústavní soud.

Správní řízení vede ÚOHS s Českými drahami na podnět RegioJetu od roku 2012. Zatím ale podle dostupných informací rozhodnutí nevydal. Státního dopravce ÚOHS podezřívá ze zneužití dominance na trati Praha - Ostrava. České dráhy od začátku řízení popírají, že by zákon porušily.

Úřad chtěl data i od dalších dopravců

RegioJet postup úřadu v minulosti několikrát kritizoval. „Místo toho, aby se ÚOHS zaměřil na prošetření podnákladových cen Českých drah, snažil se celou věc zdržovat nepochopitelným získáváním detailních informací od dopravce RegioJet,“ uvedl loni po prohře firmy u Krajského soudu v Brně mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

RegioJet u soudu protestoval mimo jiné proti množství informací, které ÚOHS po RegioJetu a skupině Student Agency požadoval. ÚOHS se hájil tím, že informace potřebuje k vyhodnocení situace na trhu a chtěl je i po dalším dopravci, kterým je LEO Express. Krajský soud loni dospěl k závěru, že ÚOHS požadoval jen informace související se správním řízením, které vede. Jejich množství je přiměřené stejně jako doba, jak dlouho úřad řízení vede. To letos v lednu potvrdil i NSS.

Predátorské ceny

Na jednání Českých drah si kromě RegioJetu stěžoval i konkurenční Leo Express. České dráhy podle svých konkurentů jezdí za nepřiměřeně nízké až „predátorské“ ceny. ÚOHS chtěl, aby České dráhy vedly podrobnější evidenci nákladů a výnosů, což je údajně v zájmu rozvíjející se liberalizace trhu v osobní železniční dopravě.

ÚOHS zatím tvrdil, že z dat, která má k dispozici, nelze určit ekonomiku provozu Českých drah na lince. Účetnictví firmy měl rozebrat znalecký posudek. RegioJet uvedl, že posudek není potřeba, protože České dráhy povinně vedou oddělenou účetní evidenci pro dopravu v závazku veřejné služby podle jednotlivých linek. RegioJet chtěl, aby ve sporu bylo vydáno předběžné opatření, což v říjnu 2012 zamítl Krajský soud v Brně. Antimonopolní úřad začal cenovou politiku Českých drah zkoumat na podzim 2011, v lednu 2012 zahájil řízení.