Kdo vlastní plzeňskou Škodu? Praze se nelíbí údajné propojení s Mosteckou uhelnou
Důvodem jsou podle Prahy informace v médiích, že někteří z majitelů Škody Transportation figurují v kauze privatizace Mostecké uhelné společnosti (MUS). Mělo by tedy jít o Marka Čmejlu a Jiřího Diviše, které spolu s dalšími manažery švýcarská prokuratura viní z praní špinavých peněz a podvodů při privatizaci MUS a žádá pro ně pět let vězení nepodmíněně.
Praha Škodu osloví prostřednictvím statutárních orgánů dopravního podniku (DPP). „Je naší povinností tyto otázky klást,“ řekl primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).
Zároveň popřel, že by dotazy na vlastnickou strukturu Praha kladla v souvislosti se snahou o vypovězení smlouvy na dodávku tramvají. „Je to krok, který na to nemá návaznost,“ řekl Hudeček s tím, že podle toho, jakou dostane město odpověď, se rozhodne k dalším krokům.
Škoda: Nerozumíme, vlastnická struktura je průhledná
Plzeňský podnik ale požadavku Prahy nerozumí. „Majetková struktura Škody Transportation není žádným tajemstvím. Konkrétní jména osmi akcionářů jsme zveřejňovali už několikrát a jsou jimi Tomáš Krsek, Michal Korecký, Marek Čmejla, Jiří Diviš, Jaromír Šilhánek, Josef Bernard, Marek Krsek a Tomáš Ignačák,“ uvedla mluvčí plzeňských strojíren Lubomíra Černá. Tyto informace už podle ní v minulosti proběhly v médiích a jsou „jednoduše dohledatelné v otevřených zdrojích“. ČTK se snažila získat reakci Prahy, ta však neuvedla, zda považuje tuto informaci za dostatečnou.
Někdejší stoprocentní vlastník Škody, investiční společnost Appian, jejiž vlastnická struktura nebyla nikdy odhalena, firmu na podzim roku 2010 prodala čtyřem fyzickým osobám - tehdejšímu generálnímu řediteli Tomáši Krskovi, druhému nejvyššímu manažerovi Škody Michalu Koreckému a dvěma manažerům Appianu Marku Čmejlovi a Jiřímu Divišovi. Cena koupě ani přesné podíly jednotlivých manažerů ale nebyly zveřejněny. Krsek, Korecký a Čmejla údajně získali více než pětinový podíl, Diviš méně než 20 procent.
Praha chce zároveň vedení Škody Transportation požádat, aby mohla zveřejnit všechny smlouvy na nákup tramvají. Radní již v květnu pověřili vedení DPP jednat o změně kontraktu na nákup tramvají za 19,2 miliardy korun. Dlouhodobou a údajně nevypověditelnou smlouvu, která zadlužený dopravní podnik finančně tíží, chtějí rozložit do delšího časového období. Navíc by mělo být vyjednáno snížení počtu tramvají, které musí podnik odebrat.
„Předtím, než obdržíme oficiální žádost radních hlavního města Prahy na zveřejnění smluv k nákupu tramvají, která vysvětlí účel jejich zveřejnění, nemůžeme tento požadavek zatím komentovat,“ uvedla Černá.
DPP musí podle smlouvy se Škodou Transportation z roku 2006 odebrat do konce roku 2018 dohromady 250 tramvají 15T ForCity. Tramvaje DPP začal odebírat v roce 2011.