Kokořínská lokálka vstane z mrtvých

Ilustrační foto železnice

Ilustrační foto železnice Zdroj: David Vagaday

Málokterá trať žaluje na státní správu železnic tak, jako proslulá trampská lokálka Mělník – Mšeno – Mladá Boleslav. Po dlouhé desítky let zanedbávaná trať zchátrala natolik, že Správa železniční dopravní cesty v polovině září snížila v některých úsecích maximální rychlost na deset kilometrů v hodině. To nevydržely České dráhy, vlaky zastavily a místo nich začaly vypravovat náhradní autobusy. Nad osudem trati visel hrozivý otazník.

Teď se ale začíná blýskat na lepší časy. Z nedávné schůzky středočeského hejtmana, starostů přilehlých obcí, zástupců Českých drah a SŽDC vyplynulo, že trať se rušit nebude a železničáři udělají vše pro její záchranu.

Hejtmanství s objednávkou vlaků na trati počítá i do budoucna, neboť ji považuje za důležitou pro dopravní obslužnost i cestovní ruch v oblasti Kokořínska. „V letní sezóně je obsazenost vlaků i přes sto cestujících, což by případná náhrada autobusem jistě nepokryla. Velký úspěch jsme zaznamenali též v oblasti cykloturistiky.

Opravy za stovky milionů

Železniční doprava totiž umožňuje na rozdíl od běžných autobusů přepravu jízdních kol,“ sdělil serveru E15.cz hejtman Miloš Petera. Výsledkem schůzky, na níž samospráva prosazovala zachování tratě a provozu, je slib opravy. Ta by se měla začít nejpozději v polovině příštího roku.

„Soupis prací stále probíhá. Nepůjde o totální modernizaci, ale o celkovou opravu a výměnu železničního svršku, tedy kolejí, pražců, štěrku a tak dále,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Výše nákladů podle něj zatím není upřesněna, určitě ale půjde o stovky milionů korun. Správa železnic bude přitom muset opravy uhradit ze svých zdrojů, neboť trať nesplňuje podmínky pro financování z fondů Evropské unie.

Zabojovaly obce

Proč správa železnic zanedbala trať natolik, že se dnes fakticky rozpadá, není jasné. „Nebojíme se zodpovědnosti a v případě prokázání pochybení jsme připraveni vyvodit z tohoto patřičné personální opatření vůči kterékoliv rozhodovací úrovni na SŽDC.

SŽDC v této chvíli sama aktivně prověřuje, zda nedošlo k nějakému systémovému nebo lidskému pochybení při správě této trati,“ doplnil Ptačinský. Pravdou je, že kokořínská lokálka byla v letech 1997 až 2007 uzavřena a vyloučena z provozu. Železničáři ji znovu otevřeli na žádost obcí. Uzavírka ovšem nezbavuje správce povinnosti řádně se o koleje starat.

Jan Šatava: Moderní vozidla jsou pro lokálky drahá