Kolik letišť Berlín potřebuje? Obyvatelé města nebudou hlasovat jen o budoucnosti Merkelové

Letiště Tegel v Berlíně.

Letiště Tegel v Berlíně. Zdroj: Reuters

Letiště Tegel v Berlíně.
Letiště Tegel v Berlíně.
Letiště Tegel v Berlíně.
4
Fotogalerie

V neděli se bude rozhodovat o budoucnosti Německa, Němci půjdou k volbám do Spolkového sněmu. Ve stejný den však proběhné i jiné významné hlasování – referendum o zachování letiště Tegel v Berlíně. Hlavní ze dvou berlínských letišť chce zrušit berlínský senát kvůli chystanému novému velkému letišti Berlin Brandenburg, jehož dostavba se však nadále protahuje. 

Referendum podle německého Deutsche Welle rozdělilo Berlín. Město nyní obsluhují dvě letiště, kromě hlavního Tegelu je to také Schönefeld ležící na jihovýchodě města, kam létají především nízkonákladové aerolinky. Obě má nahradit nové letiště Berlin Brandenburg, které mělo být dokončeno už v roce 2011, ale kvůli problémům stále není dostavěno a plánovaný rozpočet byl již překročen o miliardy eur.

Referendum není právně závazné, neboť Berlíňané nehlasují o konkrétní zákonné změně. Hlasují o tom, zda „přimějí Senát města Berlína, aby vzdal své snahy letiště Tegel uzavřít a udělal vše pro to, aby letiště mohlo nadále fungovat po neomezenou dobu“. Tegel by tak měl podle zastánců zachování sloužit vedle Berlin Brandenburg jako druhé letiště města.

Pro mnoho místních je Tegel, který funguje jako hlavní berlínské letiště od roku 1960, výhodný díky své centrální poloze. Navíc se obávají, že nové letiště nedokáže dostatečně uspokojit rostoucí počet cestujících.

Pro zrušení Tegelu jsou ale obyvatelé v okolí i ekologičtí aktivisté, podle kterých je velké letiště uprostřed obývané městské oblasti zastaralým projektem. „Tito lidé musí snášet 500 letů denně a 185 tisíc startů a přistání ročně,“ říká předseda berlínských Zelených Werner Graf. Provozovat dvě letiště je podle něj rovněž velmi nákladné. „Potřebujete dvě požární stanice, dvě věže, dvojnásobek leteckých dispečerů a o mnoho více personálu,“ dodal. 

Zastánci zachování letiště také argumentují tím, že dvě letiště umožní větší flexibilitu. Ta může pomoci v případě velmi špatného počasí, poruch nebo teroristických útoků. 

Ze sporu o Tegel se tak stalo volební téma. Zastánci zachování letiště jsou především Freie Demokraten (FDP), kteří označují referendum jako možnost, jak mohou voliči „napravit chybu“, kterou udělala vládnoucí koalice sociálních demokratů SPD a Zelených. „Berlíňané jsou mnohem pragmatičtější než vládnoucí strany, které musí sesednout z mrtvého koně, kterým je koncept jednoho letiště,“ řekl zástupce FDP Helmut Metzner.

Berlin Brandenburg, který se začal stavět v roce 2006, má mít kapacitu 27 milionů cestujících, Tegel a Schönefeld přitom dohromady loni odbavily 33 milionů cestujících. Schönefeld má podle plánů ještě několik let po otevření nového letiště fungovat a poté uzavřít, Tegel má zaniknout hned po dostavbě chystaného letiště.

Provozovatel chystaného letiště Berlin Brandenburg oznámil na konci letošního srpna, že stavba bude dokončena do srpna 2018. Termín zahájení prvních letů však zatím nebyl zveřejněn. Generální ředitel nového letiště Engelbert Lütke Daldrup uvedl, že po dokončení výstavby bude nutné provést ještě řadu testů. Termín otevření však chce provozovatel oznámit ještě letos.