Komunistická limuzína zkouší v Číně comeback

Chung-čchi H7, fotomontáž

Chung-čchi H7, fotomontáž Zdroj: E15

Straničtí pohlaváři v Číně jezdí v luxusních, většinou německých automobilech. Nebylo tomu tak ale vždy. V památný den roku 1972, kdy prezident kapitalistické supervelmoci číslo jedna Richard Nixon poprvé vkročil na čínskou půdu, pro něj přijela flotila mohutných vozidel čínské výroby značky Chung-čchi. Automobily, jež se začaly vyrábět v roce 1958, se vyznačovaly masivností a vysokou spotřebou.

Také proto byla jejich výroba v roce 1981 ukončena. Armádní kontrakt nyní zadělává na renesanci značky. Výroba vozů, jejichž jméno v překladu znamená „rudá vlajka“, byla obnovena v roce 1992. Chung-čchi ale nemohly konkurovat západním značkám, prodalo se jich jen pár set. Vloni prodala automobilka FAW, která model vyrábí, 2984 kusů Chung-čchi. Audi, BMW a Mercedes-Benz prodaly v Číně za stejnou dobu 1,6 milionů luxusních vozů, což jsou dvě třetiny trhu.

Teď ale přišla pro mohutné vozy Chung-čchi nečekaná vzpruha – čínská lidová armáda si objednala tisíc limuzín typu H7 sedan, uvedl armádní deník PLA Daily. Armáda nákup vysvětlila tím, že chce splnit požadavky čínského prezidenta Si Ťin-pchinga, aby ozbrojené složky upřednostňovaly domácí výrobce. Armáda postupně vyřadí z provozu vozy Volkswagen a Audi a nahradí je domácími produkty.

Pravděpodobně nejdražší čínský automobil

Vůz H7 v základní výbavě stojí asi 300 tisíc jüanů (milion korun). Zato nový model, šestilitrový dvanáctiválec Chung-čchi H5, se prodává za pět milionů jüanů, což z něj činí pravděpodobně nejdražší čínský automobil. Čínské pokusy vyvolat nadšení pro domácí limuzíny ale zatím ovoce nenese. Největšímu trhu s auty stále dominují cizí výrobci. Pro německý VW představuje Čína 30 procent prodejů, pro BMW pětinu, píše Wall Street Journal.

Čínská armáda si od začátku roku koupila také domácí vozy Trumpchi GA5 od Guangzhou Automobile Group a vozy Besturn B90, které také vyrábí FAW. Analytici se shodují, že dopad prezidentových slov na trh s automobily bude pozvolný. „Vláda se snaží být vzorem pro kupce aut. Ale potrvá dlouho, než se to projeví,“ řekl WSJ Lin Chuaj-pin z konzultantské firmy IHS.

Škoda auto v Číně: Hvězdný tanec s vysokými známkami