Kraje zaplatí za vlaky o 130 milionů více, některé spoje čeká konec

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Mlada fronta

Těžko pochopitelný krok zpět. Tak zní zřejmě nejmírnější z reakcí krajů na zvýšení poplatků za použití kolejí pro osobní vlaky. I když čísla zatím nejsou upřesněna, podle odhadů Českých drah (ČD) zaplatí kraje za regionální vlaky příští rok o 130 milionů korun více než letos. Oproti roku 2012 je nárůst dokonce přes 200 milionů. Protihodnotou nezískají nic.

Naopak, hejtmanství hledají miliony navíc ve svých rozpočtech velmi těžko, což svádí k jednoduchému řešení: rušení vlaků. „Zvýšení poplatku za dopravní cestu je pro kraj obrovským problémem,“ říká středočeský hejtman Josef Řihák. Právě střední Čechy patří k nejpostiženějším, neboť objednávají nejvíce vlaků ze všech krajů. Nárůst poplatku tu činí přes 20 milionů korun. Podobně je na tom Praha, jižní Morava, Olomoucký nebo Plzeňský kraj.

Poplatky zvýšila v souladu s linií ministerstva dopravy Správa železniční dopravní cesty. Chce tím kompenzovat nižší ceny, které naopak poskytne nákladním vlakům. Kromě krajů tím ale zavařila i ČD, které jsou v celé věci nevinně. Poplatek musejí odvádět ony, kraje se ale zdráhají ho promítnout do dotace.

Poplatky za jeden vlakový kilometr
Vlak od 1. 7. 2013 od 1. 1. 2014
Motorová lokálka 6,02 6,22
Pantograf Regio Panter 12,14 12,54
Pendolino 25,42 26,26

Pramen: SŽDC

Jednání krajů s drahami o rozsahu dopravy se tak protahují. „Objednavatel veřejné dopravy již nemůže tolerovat neustálé navyšování ceny dopravního výkonu, který je ovlivněn poplatkem za použití dopravní cesty,“ konstatuje vedoucí odboru dopravy Pardubického kraje Ladislav Umbraun. Podle něj chce stát od krajů za vlaky stále více peněz, aniž by se to projevilo na kvalitě infrastruktury a rychlosti dopravy.

Logickou reakcí je úbytek spojů. Třeba v Plzni už mají jasno, že příští rok si za stejné peníze jako letos objednají o 300 tisíc vlakových kilometrů méně. Problémy ve vyjednávání s kraji připouští i mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Podle něj je ale poplatek náklad, který podle uzavřených smluv musí být do dotace zahrnut.

Dvojí zdražení
Kraje platí za objednané vlaky ročně zhruba osm miliard korun. Z toho jim na základě memoranda z roku 2009 posílá stát 2,6 miliardy. Kraje si ale stěžují, že stát částku nezvyšuje o inflaci ani nezohledňuje poplatky za koleje, jak se zavázal. Kraje tak dluh státu vyčíslují na půl miliardy. Poplatky za koleje pro osobní vlaky se zvyšují hned dvakrát. Poprvé od letošního července, podruhé od ledna 2014.

Pramen: SŽDC