Kunovický Evektor díky kapitálu z Malajsie nabere stovky lidí

V Evektoru vyrábějí také elektrolet.

V Evektoru vyrábějí také elektrolet. Zdroj: E15 Anna Vackova

pav
Počet zaměstnanců společnosti Evektor by se měl v blízké budoucnosti více než zdvojnásobit. Zatímco nyní skupina z Kunovic na Uherskohradišťsku dává práci 400 lidem, cílový stav by měl být kolem 800 až 900 zaměstnanců. Evektor může firmu masivně rozšířit především díky kapitálovému vstupu z Malajsie.

Malajsijská společnost by do českého výrobce letadel měla investovat až 200 milionů dolarů (čtyři miliardy korun). Podle zástupce ředitele Evektoru Petra Štěrby je tato částka určena na investice v horizontu do deseti let.

Zatím je podepsána dohoda o nižší sumě na první etapu, kterou je dokončení certifikace letounu EV-55 Outback určeného pro přepravu devíti až 14 lidí nebo 1800 kilogramů nákladu. Na vývoji letadla se podílely dvě desítky českých firem. Zatím byly postaveny dva stroje. První má podle Štěrby, který je i hlavním konstruktérem EV-55, za sebou 170 hodin letových zkoušek.

Druhý stroj podstupuje pevnostní zkoušky, hotové jsou na křídlech, řízení, podvozku a ocasních plochách, probíhají zkoušky trupu. Evektor hodlá do konce roku 2016 získat typový certifikát Evropské agentury pro bezpečnost civilního letectví (EASA), který umožní zahájení sériové výroby EV-55. Do dalších dvou let by měl být rozšířen nynější výrobní areál Evektoru. „Partner nemá ambice přesunout výrobu třeba do Malajsie,“ uvedl Štěrba.

Malajsie. Důležitý trh pro Česko
Malajsie je v současné době po Singapuru druhým největším trhem pro Českou republiku v oblasti jihovýchodní Asie. Loni české firmy do Malajsie vyvezly zboží za 192,5 milionu dolarů, vzájemný obchodní obrat přesáhl jednu miliardu dolarů. Český vývoz do Malajsie dále roste, jen za první čtyři měsíce letošního roku se zvýšil o dalších 21 procent.

Evektor bude nabírat od dělníků po inženýry

S rozšířením výroby souvisí potřeba nových zaměstnanců. Evektor spolupracuje s vysokými školami, studentům nabízí stáže i pozdější uplatnění. Nabírat ale bude i do dělnických profesí. Po roce 2016 by Evektor chtěl vyrábět 15 až 20 letadel ročně. V budoucnu by jich podle požadavků trhu a výrobních kapacit firmy mohlo být až 50.

Letadla se společnost bude snažit uplatnit na celém světě. Sází na jejich schopnost létat ve vyšších nadmořských výškách i teplotách, uvézt zatížení srovnatelné s konkurencí i na příznivou cenu.

„Primárně jde o zákazníky, kteří obsluhují leteckou dopravou oblasti s méně rozvinutou infrastrukturou, typicky to jsou horské oblasti, ostrovy a jiné odlehlé lokality. Jde fakticky o celý svět počínaje Jižní Amerikou, Severní Amerikou, Kanadou, Aljaškou přes Rusko, jihovýchodní Asii až po Austrálii, Nový Zéland a Afriku. Paradoxně nejmenší trh pro toto letadlo je Evropa,“ doplnil Štěrba.

Evektor
Společnost Evektor byla založena v roce 1991. Kromě leteckého pracuje například i pro automobilový průmysl. Vyvinula například malé sportovní letouny EuroStar a SportStar, kterých prodala přes 1300 do více než 50 zemí světa. Skupinu Evektor tvoří kromě stejnojmenné společnosti další čtyři firmy, z nichž zásadní je výrobce letadel Evektor - Aerotechnik.
Podle Štěrby loni obě firmy hospodařily se ziskem, bližší údaje neuvedl. V roce 2012 vykázal Evektor při tržbách přes 220 milionů zisk necelých 49 milionů korun, Evektor - Aerotechnik měl tržby 98 milionů a kvůli krizi na trhu malých letadel vykázal ztrátu 34,5 milionu korun. Loni se ale podařilo prodat více letadel a hospodaření vylepšily i subdodávky pro jiné strojírenské firmy.

Reportáž: Kunovický Evektor chystá elektrické letadlo. Chce být první