Letiště má na přípravu ranveje dalších pět let
Ministerstvo životního prostředí prodloužilo pražskému letišti platnost ekologického stanoviska.
Vedení Letiště Praha si může oddechnout a dál bez stresu připravovat stavbu paralelní vzletové a přistávací dráhy. Ministerstvo životního prostředí po několikaměsíčním posuzování prodloužilo platnost klíčového souhlasu se stavbou z hlediska vlivů na životní prostředí (EIA).
Zelený souhlas získalo letiště koncem října 2011 po zdlouhavém procesu a až na druhý pokus. Původně platil do října, Ministerstvo životního prostředí teď ale rozhodlo o jeho prodloužení do října 2021.
„Oznamovatel musí v rámci žádosti prokázat, že od vydání stanoviska nedošlo k podstatným změnám záměru, k podstatným změnám podmínek v dotčeném území a podobně,“ uvedla mluvčí MŽP Petra Roubíčková.
Letiště tak může pokračovat v přípravě na navazující územní řízení. „Podnikáme postupné kroky pro zahájení výstavby, která by podle platného harmonogramu mohla začít zhruba v roce 2022,“ sdělila mluvčí letiště Marika Janoušková.
Zprovoznění dráhy za zhruba devět miliard korun je naplánováno na rok 2025. Stavba se přitom neustále odsouvá, například podle plánů z roku 2010 měla nová ranvej začít sloužit letadlům už v roce 2014. Vedení letiště v čele s Václavem Řehořem ale nikam nespěchá, definitivní rozhodnutí chce učinit až v roce 2019. „V prvním kroku se podíváme na využitelnost dosavadních kapacit. Teď budeme investovat do stávající dráhy,“ řekl nedávno deníku E15 Řehoř. Letecké dopravce chce mimo jiné motivovat, aby dráhu v čase rovnoměrněji zatěžovali.
Kapacita letiště se má s dostavbou nové ranveje podle dokumentace zvýšit na více než 21 milionů cestujících. K tomu má ale Ruzyně daleko, loni jejími branami prošlo třináct milionů lidí. Současná hlavní vzletová a přistávací dráha vystavěná v šedesátých letech prošla před čtyřmi lety miliardovou rekonstrukcí.