Letiště zvýší kapacitu současné ranveje, nová bude až za devět let
Na rok 2024 proto aeroholding směruje i otevření nové paralelní dráhy za zhruba devět miliard korun. „Současný systém není na tuto kapacitu nastaven,“ uvedla mluvčí letiště Marika Janoušková.
Nové vedení aeroholdingu v čele s Václavem Řehořem je tak mnohem střízlivější než předchozí managementy. Podle plánů z roku 2010 totiž měla nová ranvej začít sloužit letadlům už v roce 2014. Stejné plány hovořily o tom, že v roce 2020 projde branami letiště přes 21 milionů lidí, což je zhruba současná úroveň Vídně. Taková čísla se dnes jeví zcela mimo realitu.
Aeroholding chce proto do poslední chvíle zvyšovat kapacitu nynější staré dráhy, pomoci mají například vylepšené technologie a dispečerské postupy.
Vizualizace nové dráhy na pražském letišti
Ve spolupráci s Řízením letového provozu se letos uskutečňuje projekt, který má zjistit maximální možnosti staré dráhy. Podobné výpočty se provedly naposledy v roce 2005, kdy maximum vyšlo na 46 pohybů za hodinu. Od té doby ale technologie ušla značný kus cesty.
Neustálé odklady výstavby nové dráhy nesou však i nemalá rizika. Letišti například příští rok vyprší kladné stanovisko k vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Jeho získání si přitom vyžádalo dva pokusy a trvalo léta. Stanovisko lze prodloužit, je ale třeba dokázat, že se situace kolem projektu zásadně nezměnila.
„Český Aeroholding využije legislativních kroků, které umožňují prodloužení platnosti stanoviska EIA. Pokračujeme v přípravě projektu, v současnosti jsou v přípravě podklady k zahájení územního řízení,“ doplnila Janoušková. Letiště Praha zůstává zlatým vejcem aeroholdingu. Loni činil jeho hrubý zisk 1,4 miliardy korun.