Mimořádný náklad zamířil na dálnici. Obří vrata jedou do slovenského Gabčíkova

Obří vrata se skládají ze dvou křídel a každé z nich tvoří osm ocelových dílů. Protože půjde o nadměrná břemena, transport každého z nich po dálnici D1 proběhne ve spolupráci s Policií ČR a ŘSD ČR.

Obří vrata se skládají ze dvou křídel a každé z nich tvoří osm ocelových dílů. Protože půjde o nadměrná břemena, transport každého z nich po dálnici D1 proběhne ve spolupráci s Policií ČR a ŘSD ČR. Zdroj: Metrostav

Obří vrata se skládají ze dvou křídel a každé z nich tvoří osm ocelových dílů. Protože půjde o nadměrná břemena, transport každého z nich po dálnici D1 proběhne ve spolupráci s Policií ČR a ŘSD ČR.
Obří vrata se skládají ze dvou křídel a každé z nich tvoří osm ocelových dílů. Protože půjde o nadměrná břemena, transport každého z nich po dálnici D1 proběhne ve spolupráci s Policií ČR a ŘSD ČR.
Obří vrata se skládají ze dvou křídel a každé z nich tvoří osm ocelových dílů. Protože půjde o nadměrná břemena, transport každého z nich po dálnici D1 proběhne ve spolupráci s Policií ČR a ŘSD ČR.
V pražských  Horních Počernicích vznikají nová masivní ocelová vrata pro vodní dílo Gabčíkovo. Podle Metrostavu se jedná se o největší ocelová vrata v Evropě. O náročnosti konstrukce svědčí, že jedno ze dvou křídel má hmotnost zhruba 570 tun.
V pražských  Horních Počernicích vznikají nová masivní ocelová vrata pro vodní dílo Gabčíkovo. Podle Metrostavu se jedná se o největší ocelová vrata v Evropě. O náročnosti konstrukce svědčí, že jedno ze dvou křídel má hmotnost zhruba 570 tun.
36
Fotogalerie

Technici Metrostavu dokončili v Praze tvarování, svařování a lakování gigantické konstrukce ocelových vrat pro slovenské vodní dílo Gabčíkovo. Nyní nastala etapa stěhování k přehradě, kde již stojí jeřáby připravené na finální montáž.

Aby série nadměrných nákladů nezpůsobila přetížení dopravy, stavbaři Metrostavu rozdělili trasy do několika variant a termínů. Severní trasa vede přes Hradec Králové, Olomouc, Mohelnici a Veselí nad Moravou, střední trasa přes Chrudim, Vysoké Mýto, Olomouc, Vyškov a Brno a trasa „D1“ vede přes Kolín, Jihlavu a Brno.

„Po dálnici D1 transportujeme jeden z nejlehčích dílů vyrobených vrat. I tak však váží 28,5 tuny a celková hmotnost soupravy činí 42 tun. Komponent má délku osmnáct, šířku tři a výšku 4,2 metru. Nejtěžší přepravovaný díl nových vrat váží 107 tun. Pro přepravu tak těžkých břemen jsme museli využít speciální podvalníky a při nakládce a vykládce jedny z největších jeřábů,“ popisuje vedoucí projektu Radek Liška.

Vodní dílo Gabčíkovo u Bratislavy prochází nejrozsáhlejší modernizací v historii. Její podstatou je výměna vrat na obou plavebních komorách. Miliardová zakázka zahrnuje vrata pro každou ze dvou plavebních komor. Ta mají rozměry 36 na 22 metrů, tloušťku dva metry a i s pomocnými konstrukcemi váží 1200 tun. Jsou tak těžší než vrata u Panamského průplavu.

Přehradní nádrž mezi Bratislavou a státní hranicí s Maďarskem byla dokončena v 90. letech 20. století. Cílem probíhající modernizace vodního díla je zvýšení bezpečnosti i intenzity lodní dopravy.