Metrostav nalakoval obří vrata pro Gabčíkovo, ostatní stavby v zahraníčí čeští stavbaři opustili

Obří vrata se skládají ze dvou křídel a každé z nich tvoří osm ocelových dílů. Protože půjde o nadměrná břemena, transport každého z nich po dálnici D1 proběhne ve spolupráci s Policií ČR a ŘSD ČR.

Obří vrata se skládají ze dvou křídel a každé z nich tvoří osm ocelových dílů. Protože půjde o nadměrná břemena, transport každého z nich po dálnici D1 proběhne ve spolupráci s Policií ČR a ŘSD ČR. Zdroj: Metrostav

Obří vrata se skládají ze dvou křídel a každé z nich tvoří osm ocelových dílů. Protože půjde o nadměrná břemena, transport každého z nich po dálnici D1 proběhne ve spolupráci s Policií ČR a ŘSD ČR.
V pražských  Horních Počernicích vznikají nová masivní ocelová vrata pro vodní dílo Gabčíkovo. Podle Metrostavu se jedná se o největší ocelová vrata v Evropě. O náročnosti konstrukce svědčí, že jedno ze dvou křídel má hmotnost zhruba 570 tun.
V pražských  Horních Počernicích vznikají nová masivní ocelová vrata pro vodní dílo Gabčíkovo. Podle Metrostavu se jedná se o největší ocelová vrata v Evropě. O náročnosti konstrukce svědčí, že jedno ze dvou křídel má hmotnost zhruba 570 tun.
V pražských  Horních Počernicích vznikají nová masivní ocelová vrata pro vodní dílo Gabčíkovo. Podle Metrostavu se jedná se o největší ocelová vrata v Evropě. O náročnosti konstrukce svědčí, že jedno ze dvou křídel má hmotnost zhruba 570 tun.
V pražských  Horních Počernicích vznikají nová masivní ocelová vrata pro vodní dílo Gabčíkovo. Podle Metrostavu se jedná se o největší ocelová vrata v Evropě. O náročnosti konstrukce svědčí, že jedno ze dvou křídel má hmotnost zhruba 570 tun.
41
Fotogalerie

Na hektarové ploše v pražských Horních Počernicích se uskutečnila obří logisticko lakýrnická akce. Technici z ocelářské dílny Metrostavu zde lakovali a připravovali k přepravě pět ocelových plátů, každý o velikosti basketbalového hřiště a hmotnosti stovek tun.

Oceláři v Horních Počernicíc vrábějí komponenty jedněch z největších vrat v Evropě pro slovenské vodní dílo Gabčíkovo, které Metrostav v rámci zhruba miliardové zakázky rekonstruuje.

„Za normálních okolností by šlo o poměrně banální úkol, ale s takto těžkými břemeny a na tak malém místě z toho byla operace, jakou tato dílna a pravděpodobně ani celá země dosud nezažila. Všechno se podařilo a brzy začne transport prvních hotových dílů na Slovensko,“ říká Daniel Riedl, vedoucí projektu z Metrostavu. Příprava staveniště a montáž dvou obřích jeřábů začne na slovenském vodním díle po Velikonocích.

Obří vrata se skládají ze dvou křídel a každé z nich tvoří osm ocelových dílů. Protože půjde o nadměrná břemena, transport každého z nich po dálnici D1 proběhne ve spolupráci s Policií a Ředitelstvím silnic a dálnic.   

Vodní dílo Gabčíkovo u Bratislavy prochází nejrozsáhlejší modernizací v historii. Podstatou je výměna dvou vrat na dvou plavebních komorách. Vrata pro každou z nich mají rozměry 36 krát 22 metrů a tloušťku dva metry. I s pomocnými konstrukcemi váží 1200 tun. Jsou tedy těžší než proslulá vrata u Panamského průplavu.

Na Slovensku Metrostav ještě dokončuje obchvat Prešova na dálnici D1. „Stavba pokračuje při dodržování všech nařízení slovenské vlády a pracujeme pouze s mírným omezením. Ale vzhledem ke  střídání turnusů jedeme jen na jednu směnu a další pracovníci z Česka se tam již nedostanou. Pozastavenou stavbou je zatím tramvajová trať v Bratislavě, Dúbravsko - Karloveská radiála. Respektujeme tak rozhodnutí objednatele,“ uvedl minulý týden mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.

Ze zahraničí byl Metrostav před propuknutím pandemie aktivní zejména na Islandu, ve Skandinávii, v Německu, a Polsku a právě na Slovensku. Ve většině těchto zemí přinesl koronavirus obtíže s nemožností vysílat z Česka nové pracovníky, kteří byli doma v rámci střídání turnusů.

„Na Islandu dokončujeme tunel Dýrafjordur, kde nám zbývají práce na jeden až dva měsíce. Dva naši technici, kteří zůstali na místě, se snaží najít místní subdodavatele a poslední část projektu dodělat s jejich pomocí,“ doplnil Kostiha.

V Norsku realizuje česká firma dva projekty, přičemž kabelové tunely u Bergenu jsou dokončené a řeší se finální administrativa spojená s předáním. „Složitější situace je na stavbě Åstfjordbrua, která zahrnuje dva tunely a především most přes mořský fjord. Tento projekt je kompletně demobilizován, to znamená, že na něm nejsou naši dělníci, ani technici,“ uvedl Kostiha.

 

V Německu Metrostav ve spolupráci s místní dceřinou firmou BeMo staví estakádu u města Pirna. Také tam až do uzavření hranic dojížděli technici z České republiky.