Metrostav nalakoval obří vrata pro Gabčíkovo | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Metrostav nalakoval obří vrata pro Gabčíkovo, ostatní stavby v zahraníčí čeští stavbaři opustili

Michal Nosek

Michal Nosek

Na hektarové ploše v pražských Horních Počernicích se uskutečnila obří logisticko lakýrnická akce. Technici z ocelářské dílny Metrostavu zde lakovali a připravovali k přepravě pět ocelových plátů, každý o velikosti basketbalového hřiště a hmotnosti stovek tun.

Oceláři v Horních Počernicíc vrábějí komponenty jedněch z největších vrat v Evropě pro slovenské vodní dílo Gabčíkovo, které Metrostav v rámci zhruba miliardové zakázky rekonstruuje.

„Za normálních okolností by šlo o poměrně banální úkol, ale s takto těžkými břemeny a na tak malém místě z toho byla operace, jakou tato dílna a pravděpodobně ani celá země dosud nezažila. Všechno se podařilo a brzy začne transport prvních hotových dílů na Slovensko,“ říká Daniel Riedl, vedoucí projektu z Metrostavu. Příprava staveniště a montáž dvou obřích jeřábů začne na slovenském vodním díle po Velikonocích.

OBRAZEM: Metrostav svařuje největší ocelová vrata v Evropě. Poputují na Slovensko

Obří vrata se skládají ze dvou křídel a každé z nich tvoří osm ocelových dílů. Protože půjde o nadměrná břemena, transport každého z nich po dálnici D1 proběhne ve spolupráci s Policií a Ředitelstvím silnic a dálnic.   

Vodní dílo Gabčíkovo u Bratislavy prochází nejrozsáhlejší modernizací v historii. Podstatou je výměna dvou vrat na dvou plavebních komorách. Vrata pro každou z nich mají rozměry 36 krát 22 metrů a tloušťku dva metry. I s pomocnými konstrukcemi váží 1200 tun. Jsou tedy těžší než proslulá vrata u Panamského průplavu.

Metrostav zahájil miliardovou rekonstrukci zdymadel největší slovenské přehrady

Na Slovensku Metrostav ještě dokončuje obchvat Prešova na dálnici D1. „Stavba pokračuje při dodržování všech nařízení slovenské vlády a pracujeme pouze s mírným omezením. Ale vzhledem ke  střídání turnusů jedeme jen na jednu směnu a další pracovníci z Česka se tam již nedostanou. Pozastavenou stavbou je zatím tramvajová trať v Bratislavě, Dúbravsko - Karloveská radiála. Respektujeme tak rozhodnutí objednatele,“ uvedl minulý týden mluvčí Metrostavu Vojtěch Kostiha.

Ze zahraničí byl Metrostav před propuknutím pandemie aktivní zejména na Islandu, ve Skandinávii, v Německu, a Polsku a právě na Slovensku. Ve většině těchto zemí přinesl koronavirus obtíže s nemožností vysílat z Česka nové pracovníky, kteří byli doma v rámci střídání turnusů.

Odlehlé poklady Islandu: Západní fjordy i místo, kde se zamiloval Jon Snow

„Na Islandu dokončujeme tunel Dýrafjordur, kde nám zbývají práce na jeden až dva měsíce. Dva naši technici, kteří zůstali na místě, se snaží najít místní subdodavatele a poslední část projektu dodělat s jejich pomocí,“ doplnil Kostiha.

V Norsku realizuje česká firma dva projekty, přičemž kabelové tunely u Bergenu jsou dokončené a řeší se finální administrativa spojená s předáním. „Složitější situace je na stavbě Åstfjordbrua, která zahrnuje dva tunely a především most přes mořský fjord. Tento projekt je kompletně demobilizován, to znamená, že na něm nejsou naši dělníci, ani technici,“ uvedl Kostiha.

 

V Německu Metrostav ve spolupráci s místní dceřinou firmou BeMo staví estakádu u města Pirna. Také tam až do uzavření hranic dojížděli technici z České republiky.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!