Ministerstvo by slevy mýtného neprotlačilo včas, zelenou dostal poslanecký návrh

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Vláda dnes s připomínkami schválila poslanecký návrh novely, která má zavést množstevní slevy na mýtném pro vozidla nad 3,5 tuny. Slevy v maximální výši 13 procent získají podle návrhu kamiony, které často využívají tuzemské dálnice. Právě termín "často" je podle vládního webu zcela nedostatečným vysvětlením podmínek pro slevu.

Ministersvu vnitra na návrhu poslanců Václava Cempírka (TOP 09) a Radima Vysloužila (VV) mimo jiné vadí, že by zavedení slev znevýhodnilo provozovatele vozidel s dálničními známkami, pro které se žádné slevy nenavrhují.

Dnes schválený poslanecký návrh podpořilo také ministerstvo dopravy, které připravuje také vlastní novelu, v níž se zavedením slev na mýtném také počítá. Novela ministerstva by však do začátku příštího roku nestihla projít legislativním procesem, proto získal podporu návrh poslanců.

Množstevní slevy na mýtném jsou formou kompenzace tuzemským dopravcům za zvyšování cen mýtného. Sazby mýtného se naposledy zvyšovaly na začátku letošního roku. V průměru to bylo o 25 procent, čímž se výsledná cena za ujetý kilometr dostala na úroveň pěti korun. Stejným způsobem by se cena elektronického mýtného měla zvýšit i od příštího roku. Ministerstvo dopravy u svého návrhu změny zákona očekávalo účinnost až od 1. července příštího roku a podle dopravců by takto pozdní zavedení slev znamenalo porušení dohod mezi nimi a ministerstvem. „Pokud se poslanecký návrh dostane ještě v průběhu října do sněmovny a bude schválen v prvním čtení, ješance, že zbytek legislativního procesu včetně schválení Senátem a podpisu prezidentem by bylo možné stihnout ještě do konce roku,“ uvedl generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Martin Špryňar.

Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka se k návrhu staví skepticky. Podle něj by vedl k výpadku příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který už nyní trpí nedostatkem peněz na údržbu, opravy a výstavbu nových silnic. Autoři předlohy argumentují tím, že vliv na rozpočet fondu dopravy bude mít až výše slev, kterou stanoví ministerská prováděcí vyhláška.

Vláda se na dnešním jednání zabývala také například dostavbou jaderné elektrárny Temelín. „Zabývali jsme se analýzou slabých míst, nejedná se o slabá místa ve smyslu technologie, ale ve smyslu průchodnosti celého procesu,“ řekl po jednání premiér Petr Nečas. „Je zde také otázka dopravní infrastruktury, je nutné zkapacitnit dopravní infrastrukturu v okolí elektrárny, dodal Nečas.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.