Mýto nutí Poláky kupovat „čistá“ auta

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

Počet kamionů, které splňují ekologickou normu Euro 5, se v Polsku za poslední dva roky téměř zpětinásobil. V roce 2010 vlastnili polští přepravci 16 400 nákladních automobilů, jež normě vyhovovaly. Rok nato pořídili sedmnáct tisíc takových kamionů, napsal o boomu ekologických vozů varšavský ekonomický deník Puls Biznesu.

Podnět k takovému rozvoji nedalo ekologické smýšlení dopravců, ale ekonomické důvody. Od zavedení elektronického mýta 1. července 2011 dopravci na svých peněženkách bolestivě pociťují, jaký je rozdíl mezi kamiony méně šetrnými k životnímu prostředí a těmi s nejnižšími emisemi. Za každý v Polsku odjetý kilometr podléhající mýtu zaplatí řidiči kamionů, které splňují jen normu Euro 2, dvakrát tolik než ti, kteří sedí za volanty trucků vyhovujících normě Euro 5.

Na dálnici to znamená 53 místo 27 grošů (3,0 koruny místo 1,6 koruny) za kilometr u vozu s celkovou hmotností přes dvanáct tun. Ty představují téměř tři čtvrtiny všech automobilů registrovaných v systému viaTOLL, postaveném a provozovaném společností Kapsch. Nejméně dvakrát dražší jsou soukromé dálnice, kde ujetý kilometr může stát až 1,4 zlotého (zhruba 8,5 koruny), ale tam se výše poplatků podle emisí nerozlišuje. Pak ten, kdo na polských veřejných zpoplatněných silnicích najezdí ročně sto tisíc kilometrů, může díky ekologičtějšímu vozu ušetřit 26 tisíc zlotých.

Start mýtného v Polsku nebyl jednoduchý:

Přitom všechny nově do provozu zařazené kamiony musejí od 1. ledna splňovat normu Euro 5. Kdo tedy kupuje nový vůz, nemá téměř na výběr – jedinou zbývající možnost představuje ekologicky ještě šetrnější, a tím i dražší varianta splňující normu Euro 6. Navíc budou od 1. července zpoplatněny další silnice. Stávajících 1500 kilometrů zpoplatněné sítě se rozšíří o 400 kilometrů.

Mýto se bude nově vybírat na úseku rychlostní silnice S7 Elblag-Pasłęk, na úseku státní silnice 92 Września-Konin a Konin-Łowicz a na úsecích státní silnice 91. Od 1. července tak bude v systému viaTOLL 1896 zpoplatněných kilometrů, z toho 649 kilometrů dálnic, 567 kilometrů rychlostních silnic a 680 kilometrů státních silnic.

Smolná dálnice A2

Zjevně později, než se plánovalo, budou do sítě viaTOLL zařazeny zatím nedokončené úseky dálnice A2 do Varšavy. Jak uvedla rozhlasová stanice RMF FM, jeden ze subdodavatelů stavby, firma TR Construction, požaduje vyhlášení insolvence svého odběratele Dolnośląskie Surowce Skalne (DSS). DSS staví spolu s německo-českou společností Bögl & Krýsl jeden z pěti úseků dálnice, kterou rozestavěl čínský koncern Covec. Číňané se ale přecenili a ze zakázky v květnu minulého roku vycouvali. Šance, že bude dálnice A2 vedoucí od německých hranic do Varšavy plně sjízdná do začátku mistrovství Evropy ve fotbale, tak podle polských médií klesá k nule.