Nejdráže dobíjejí elektromobily Němci, Češi v těsném závěsu. Nejlevnější stanice stojí „kousek“ jinde

Domácí dobíjení wallboxem.

Domácí dobíjení wallboxem. Zdroj: Profimedia

Jiří Liebreich
Diskuze (2)

Ceny za konvenční pohonné hmoty se liší napříč Evropou, v případě elektřiny jsou však rozdíly ještě podstatně markantnější. Nejhůře vychází ze srovnání Německo, kde mají lidé i firmy vůbec nejvyšší náklady na dobíjení elektromobilů. Česko v tomto smyslu „zaostává“ za svým západním sousedem jen nepatrně. Naopak nejlevněji je v mnoha případech v jihovýchodní Evropě.

Studii srovnávající ceny dobíjení vypracoval irský srovnávací portál Switcher, jenž vycházel z dat Eurostatu, statistického úřadu EU. Zjistil, že pokud řidič dobíjel svůj osobní čistě elektřinou poháněný vůz v domácích podmínkách, tak loni platil v průměru 13,83 eura za jedno úplné dobití. Tedy téměř stejnou částku, na kterou byl už zvyklý – meziroční zdražení totiž dosáhlo jen půl procenta. Cena za úplné dobití vozu tak v průměru odpovídala asi čtyřem procentům týdenního čistého příjmu Evropana.

Stokilometrová cesta pak v průměru stála 3,79 eura. Provoz elektromobilů tak byl loni v průměru o sedmdesát procent levnější oproti vozům s benzinovým nebo naftovým motorem, uvádí studie.

Nejvíce za domácí nabíjení loni vydávali Němci, a to v průměru 25,73 eura. Stokilometrová cesta je vyšla na více než sedm eur. Druhé se v pořadí nejdražších států umístilo Dánsko. Úplné nabití zde vyšlo na 24,56 eura, stokilometrový „výlet“ pak vyšel na 6,74 eura. Pětici států s nejvyššími náklady ještě dotvářelo Irsko, Belgie a Česko.

Elektromobily a drahé dobíjení

Řídil-li se uživatel poučkami a energii čerpal do svého vozu co nejlevněji, v Česku měl loni podle studie platit v průměru 21,55 eura za úplné dobití – v přepočtu současným kurzem asi 535 korun. Data Eurostatu, ze kterých čerpal srovnávač Switcher, vycházejí z 25 nejprodávanějších modelů elektrických vozidel. Jejich dojezd se zpravidla pohybuje na úrovni středních stovek kilometrů, průměrná spotřeba pak okolo dvaceti kilowatthodin na sto kilometrů. Pochopitelně se může významně lišit.

„Když srovnáme ekonomickou a platovou úroveň deseti zemí s nejdražším dobíjením, pak je provozování čistě elektrického vozu v Česku odhadem dvakrát až třikrát dražší než v těchto zemích. Drahé je u nás také dobíjení z veřejné sítě, a to kvůli vysokým cenám energií, výrazné platbě za rezervovaný výkon, malému vytížení dobíjecích stanic a zatím také omezené konkurenci. Nejsem si jistý, zda se může v dohledné době situace zlepšit,“ míní expert na automobilový průmysl Petr Knap z EY.

Klíčovou roli podle něj bude hrát nejen cena elektřiny, ale také fakt, že stát bude muset kompenzovat klesající příjmy z prodeje fosilních paliv. „Nabízí se zatížit elektřinu pro dobíjení automobilů dalšími daněmi či poplatky,“ dodává Knap. Tlačit na snižování cen naopak do budoucna může vyšší konkurence v dobíjecích službách a vstup více firem z neenergického sektoru do byznysu s dobíjením.

Nejprodávanější čistě elektrické modely v Česku za leden až květen

ModelProdeje za leden až květenMeziroční rozdíl v procentechTržní podíl
Škoda ELROQ1 209-21,8 %
Škoda ENYAQ850135 %15,3 %
Tesla MODEL Y60720 %10,9 %
Tesla MODEL 3229-3 %4,1 %
Volkswagen ID.7180177 %3,2 %
Kia EV3168-3,0 %
Hyundai KONA138-15 %2,5 %
Hyundai INSTER113-2,0 %
Volkswagen ID.BUZZ109354 %2,0 %
Volkswagen ID.3106231 %1,9 %

Zdroj: Čistá doprava.

Cena za dobíjení v domácím prostředí je pro řidiče klíčová, zpravidla totiž vychází podstatně levněji oproti veřejným stojanům. I proto tři čtvrtiny majitelů elektromobilů v Česku dobíjejí doma. Nejobvyklejším řešením je wallbox instalovaný na domu, případně v garáži. Obvykle nabízí dobíjecí výkon přes 22 kilowattů. Cena těchto zařízení začíná na zhruba patnácti tisících, lepší zařízení vyjdou na vyšší desetitisíce.

ČEZ na dotaz e15.cz uvedl, že se Česko sice dlouhodobě drží v horní polovině evropského žebříčku zemí co do cen nabíjení v domácnostech a firmách, ale na rozdíl od států Beneluxu, Německa, Dánska či Rumunska údajně nepatří k nejdražším.

„Majitelé elektromobilů nebo řidiči, kteří pravidelně používají elektromobil a prokážou tento vztah, mohou využívat dvoutarifní sazbu D27D, kde je osm hodin denně cena elektřiny v levnějším tarifu. Například elektřina na dobu neurčitou je v sazbě D27D u ČEZ nabízena za cenu okolo šesti korun za kilowatthodinu. Při průměrné 50kWh kapacitě baterií aut ve vozovém parku České republiky tak vychází plné nabití na tři sta korun, což je asi dvanáct eur,“ tvrdí mluvčí ČEZ Martin Schreier.

Čistě elektrických vozů si kupují Evropané čím dál tím více. Od ledna do dubna si jich pořídili přes 759 tisíc, meziročně o 28 procent více. Nejvýrazněji rostoucí poptávku nacházejí automobilky v Itálii, Německu či v Belgii – tedy v zemích s drahým dobíjením.

V Česku vládne Škoda Elroq a Tesla Model Y

Po českých silnicích jezdilo koncem května přes 44 tisíc osobních čistě elektrických vozů, jejichž prodej v tomto období vzrostl více než dvojnásobně na více než 5,5 tisíce. Poptávce vévodila Škoda Elroq s 1209 registracemi, následoval Enyaq (850) a Tesla Model Y (607).

Ačkoliv se průměrné náklady na domácí dobíjení stabilizovaly, tak napříč státy EU stále přetrvávají značné rozdíly, cituje portál Automobilwoche obchodního ředitele srovnávače Switcher Eoina Clarka. Rozdílný vývoj v cenících je podle něj částečně způsoben tím, že některé vlády ukončily podpůrná opatření zaváděná v dobách energetické krize, ale i geopolitickými konflikty, jejichž dopady na jednotlivé státy se mohou podstatně lišit.

Nejméně tak zaplatí za domácí dobití svého vozu řidiči v jihovýchodní Evropě. Tedy na trzích, kde automobilky s elektromobily zatím spíše narážejí. Z nejlevnějších tarifů se mohou radovat Turci, jímž jsou účtována v průměru jen čtyři eura za jedno úplné dobití. Hluboko pod evropským téměř 14eurovým průměrem se také umístily státy jako Kosovo, Bosna a Hercegovina, Černá Hora, Srbsko, Albánie, Bulharsko či Maďarsko s cenami mezi pěti a osmi eury.

Nejprodávanější elektromobily koncernu Volkswagen za rok 2024:

Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.3 Life Pro S
Audi Q4 35 e-tron
Škoda Enyaq RS IV
Cupra Born VZ
8 Fotogalerie
Vstoupit do diskuze (2)