Německý plán kasírovat cizince na dálnici se moc nevyplatí, navíc je právně pochybný

Dálnice

Dálnice Zdroj: profimedia.cz

Jen zhruba 700 milionů eur (18 miliard korun) ročně přinese do německé státní pokladny zvažované zpoplatnění dálnic v zemi pro osobní automobily, které prosazuje vládní Křesťanskosociální unie (CSU) a jež se má podle jejich představ dotknout hlavně peněženek zahraničních řidičů, tedy i Čechů. Podle časopisu Der Spiegel k tomuto číslu dospěl odborný posudek a představuje tak pouze desetinu částky, kterou by Němci na správu dopravních cest potřebovali.

Po zavedení mýtného na německých dálnicích pro osobní auta dlouhodobě volá ministr dopravy Peter Ramsauer a jeho bavorská CSU, nejmenší koaliční strana a sesterské uskupení křesťanských demokratů (CDU) kancléřky Angely Merkelové. Argumentují přitom nedostatkem peněz na údržbu a rozšiřování dopravní infrastruktury. Podle dřívějších vyjádření by ministerstvo jen na opravy a výstavbu silnic potřebovalo dodatečných pět miliard eur ročně, při započítání železničních a vodních cest pak přes sedm miliard eur.

Proti požadavku CSU se však staví ostatní strany, zejména větší CDU v čele s kancléřkou Merkelovou, která zpoplatnění dálnic pro osobní dopravu již několikrát odmítla. Bavorští politici se však nevzdávají, a pokud konzervativní blok uspěje v zářijových parlamentních volbách, chtějí zavedení mýtného pro osobní vozidla prosadit do koaliční smlouvy. Pocítit by ho měli hlavně cizinci, neboť pro Němce plánuje CSU úlevy v podobně například možnosti odepsat si zaplacené mýto z daní.

Očekávaný výnost není ohromující

To však odborný posudek, na kterém se podle Spiegelu podílel mimo jiné provozovatel mýtných systémů Ages, považuje za hlavní slabinu záměru. Pokud Německo zavede dálniční známky, známé i z Česka, v hodnotě 100 eur (zhruba 2600 korun) na rok a deset eur na deset dní, vybere podle studie ročně asi 4,2 miliardy eur. Z toho němečtí řidiči zaplatí 3,3 miliardy eur a zahraniční 900 milionů. Z těch však bude podle expertizy nutné ještě odečíst náklady na výrobu známek a další výdaje ve výši přibližně 200 milionů eur, takže státní pokladně zbude jen 700 milionů.

Celý plán „zkasírovat“ především cizince navíc vzbuzuje právní pochybnosti. Sám Ramsauer nedávno přiznal, že podle některých expertů je v rozporu s evropským právem. To samé si myslí i bavorský ministr dopravy Martin Zeil, jenž zastupuje liberální svobodné demokraty (FDP), kteří jsou součástí i německé vládní koalice. „Pokud budou nějaké pochybnosti, bude z toho nakonec poplatek pro všechny,“ domnívá se.

V Německu dosud platí mýtné pouze kamiony nad 12 tun, a to na dálnicích a části silnic 1. třídy, takzvaných spolkovýc silnic (Bundesstrassen). V průměru platí 17 centů (4,40 korun) za kilometr.