Palubní průvodčí ČSA hrozí stávkou, propouštění prý nepomůže

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: CSA

Odborová organizace posádek letadel v souvislosti s ohlášeným propuštěním v Českých aeroliniích (ČSA) vyhlásila stávkovou pohotovost. ČSA už propouštění oznámily pracovnímu úřadu a podle odborů by o práci mělo přijít 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských pracovníků. Piloti zatím vyhlášení stávkové pohotovosti nechystají.

„V krocích, které teď management dělá, my v nich nespatřujeme záchranu ČSA,“ řekla předsedkyně odborů Petra Posová. Neustálým snižováním počtu letadel a propouštěním posádek podle ní není možné dosáhnout vyrovnaného hospodaření. V současnosti ČSA zaměstnávají 320 stevardů a tento stav chce vedení společnosti snížit ke 190 stevardům, dodala.

Hlavní problém, který odborové sdružení kritizuje, je nahrazování vlastních zaměstnanců agenturními zaměstnanci a stevardy z jiných leteckých společností. Tři airbusy ČSA například firma poskytla na léto do Bratislavy, kde létaly se slovenskými stevardy. Nyní se podle Posové ČSA zbavují šesti airbusů, kalkulují ale přitom s pronájmem dvou boeingů včetně posádek od firmy Travel Service.

S propouštěním nesouhlasí rovněž zástupci pilotů, na rozdíl od palubních průvodčích ale nechystají podobně ostrý postup. „Stávkovou pohotovost vyhlašovat nebudeme. Vyzvali jsme majitele (stát zastupovaný ministerstvem financí), aby situaci přehodnotil a čekáme na jeho vyjádření,“ řekl prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Stanislav Fiala. Sdružení bude podle Fialy požadovat zachování pracovních míst, přičemž je ochotno v rámci zachování míst debatovat o platech.

Podle ČSA je propouštění nezbytné

Mluvčí ČSA Daniel Šabík v úterý uvedl, že propouštění je nezbytnou reakcí na vyřazení letadel A320 z flotily společnosti, které je zase součástí snahy zajistit firmě udržitelný provozní zisk. Vloni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun.

Kvůli finančním potížím do ČSA vloni finančně vstoupily korejské aerolinie Korean Air, které nyní vlastní 44 procent v tuzemském dopravci. Další 34procentní podíl, na který mají opční nárok, nabídly k prodeji tuzemskému konkurentu státních ČSA - společnosti Travel Service vlastněné Jiřím Šimáněm a Jaromírem Šmejkalem. Právě Travel Service přitom ČSA v tuzemsku postupně vytlačil z pozice jedničky na trhu. Zatímco ČSA provozují podle informací na svých internetových stránkách 23 letounů včetně vrtulových ATR určených pro krátké vzdálenosti, Travel Service v současnosti provozuje flotilu 43 letadel.

Stávky zaměstnanců ČSA v minulosti
17. července 2001Dopravní piloti ČSA vstoupili do stávkové pohotovosti. Chtěli tak dosáhnout přezkoumání výpočtu příplatků za přesčasy, práci v noci a za pracovní pohotovost. Vedení ČSA jejich požadavky označilo za bezdůvodné. Stevardi a letušky naopak požadavky pilotů podpořili. Koncem srpna se vedení ČSA pod hrozbou stávky s piloty dohodlo, mimo jiné na nárůstu mezd zhruba o 30 procent. Piloti původně požadovali nárůst mezd o 37 procent, vedení společnosti bylo ochotno přistoupit jen na 26 procent.
7. května 2003Piloti ČSA, kteří se v roce 2003 s vedením firmy nedokázali dohodnout na společné kolektivní dohodě a nadále trvali na samostatné smlouvě, kvůli svým požadavkům oznámili zahájení protestních akcí. Piloti ČSA od tohoto dne odmítali konat činnosti nad rámec svých povinností. Nezahajovali tak například práci mnohem dříve před začátkem služby, aby linka nebyla zpožděná. Protest zpožďovat lety a působil aeroliniím ztráty ve stovkách tisíc korun. Piloti 26. května po mimořádném jednání s prezidentem společnosti Miroslavem Kůlou přerušili téměř tři týdny trvající protestní akci, dohodli se, že jednání povede přímo Kůla a k dohodě dojde během dvou týdnů. Po neúspěšném jednání 9. června piloti vyhlásili stávkovou pohotovost, ke které se přidali i letečtí technici a inženýři sdružení v profesní odborové organizaci CAAE, později i letušky a stevardi. Vedení společnosti podařilo s odborovými organizacemi dohodnout na kompromisní podobě kolektivního vyjednávání 17. června a zabránit tak stávce, která měla začít následující den. Piloti a další odborové organizace dosáhli svého požadavku na zahájení jednání o samostatných kolektivních smlouvách.
27. srpna 2009Sdružení dopravních pilotů CZALPA vyhlásilo neomezenou stávkovou pohotovost pilotů. Důvodem podle nich byla snaha managementu ČSA umlčet kritiku zaměstnanců. V říjnu zástupci pilotů podepsali snížení mezd o 30 procent. Prezident ČSA Radomír Lašák v reakci na to oznámil, že odchází z celým vedením z firmy, jak slíbil v srpnu.
30. července 2011Sdružení dopravních pilotů na poslední chvíli rozhodlo o zrušení protestní akce. Piloti chtěli bojovat proti propouštění v ČSA, s vedením firmy se nakonec dohodli.
1. prosince 2011Piloti ČSA zahájili protest proti restrukturalizaci firmy. Někteří piloti nenastoupili do práce kvůli údajné indispozici. České sdružení dopravních pilotů (CZALPA) den poté vyhlásilo stávkovou pohotovost. Piloti ČSA ukončili stávkovou pohotovost 14. prosince. Na jednání CZALPA uzavřeli s Českým aeroholdingem memorandum o porozumění, přičemž se dohodli na přechodu stovky pilotů ČSA do dceřiné společnosti Holidays Czech Airlines.