Plavba z Budějovic do Hamburku: Na Vltavě padnou poslední překážky

Hněvkovický jez, poslední klasický jez na Vltavě

Hněvkovický jez, poslední klasický jez na Vltavě Zdroj: CC BY-SA 3.0: Jenda021 - Wikimedia Commons

Na jihočeském úseku Vltavy se začne ještě letos drolit poslední špunt, který brání průjezdu lodí z Českých Budějovic na Orlík a dále do Prahy. Ředitelství vodních cest (ŘVC) chce do měsíce vypsat soutěž na dokončení vodní cesty od Hněvkovické nádrže do Týna nad Vltavou. Celkem čtyři stavby na třinácti kilometrech řeky vyjdou na necelou půlmiliardu včetně DPH. Nejdražší bude plavební komora na Hněvkovickém jezu a rejda pod Hněvkovickou přehradou.

„Vše je pro tendr připraveno. Začít stavět by se mělo na konci června, dokončení stavby předpokládáme na duben 2016,“ uvedl zástupce ředitele ŘVC Jan Bukovský. Státní investor tak využívá prvního možného termínu k vypsání soutěže. Dosud totiž pro něj platil zákaz zadávání zakázek, neboť kontrola ministerstva dopravy zjistila pochybení u minulých smluv. Na základě toho se poroučelo bývalé vedení ŘVC.

Organizace 10. ledna opět získala svolení ministerstva k rozdělování státních peněz a zároveň pro tyto úkoly začala shánět nové kádry. Vedení nynějšího ředitele Lubomíra Fojtů mimo jiné snížilo předpokládané náklady na dostavbu vltavské vodní cesty o desítky milionů. „Původní rozpočet byl přibližný ve fázi prvních stupňů projektové dokumentace zároveň s určitou rezervou. Bylo zde dosaženo úspor v technickém řešení jednotlivých objektů stavby,“ doplnil Bukovský.

Pokračování ve splavňování Vltavy nebylo jisté. Původní tendr vypsaný koncem roku 2010 byl loni zrušen. Ohroženo přitom bylo čerpání evropských fondů, které mají na vodní dílo u Týna nad Vltavou přispět 85 procenty celkové sumy.
Vltava pod Českými Budějovicemi, jež má sloužit hlavně rekreační plavbě, už spolkla téměř miliardu korun. Tyto peníze by v případě zastavení prací fakticky přišly vniveč.

Z Budějovic do Hamburku
ŘVC loni zprovoznilo plavební komoru v Hluboké nad Vltavou, čímž vodní cestu na jihu Čech prodloužilo na 28 kilometrů. Z Českých Budějovic se díky tomu dá plout až k hrázi Hněvkovické nádrže. Ta má také zatím nevyužívanou plavební komoru. Pod hrází totiž vodní cesta nepokračuje. Po zprovoznění úseku u Týna nad Vltavou se Hněvkovická nádrž propojí s Orlíkem. Menším lodím, jež mohou využít výtah na Orlíku a převoz na Slapech, se tím otevře cesta až do Hamburku.