Tramvaje v hlavním městě by mohly jezdit rychleji. O navýšení maximální rychlosti usiluje náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) a dopravní podnik.
„Nejvyšší konstrukční rychlost tramvají je šedesát kilometrů v hodině, není-li omezena dopravními značkami. Ty někde dovolují i rychlost sedmdesát kilometrů v hodině. Proto chceme zvýšit maximální rychlost až o deset kilometrů,“ řekla deníku E15 mluvčí DPP Aneta Řehková.
Podnik již kontaktoval výrobce tramvají, aby stanovil technické podmínky a případná technická opatření pro zvýšení rychlosti, zejména u tramvají typu 14T.
Podle Scheinherra zvýšení maximální rychlosti vylepší atraktivitu městské hromadné dopravy zkrácením jízdních dob a může snížit náklady na provoz.
„Zvýšení rychlosti by se týkalo úseků, kde tramvaje jezdí na samostatném tělese odděleném od automobilové dopravy, a kde to samozřejmě umožňuje bezpečnost provozu,“ vysvětluje Scheinherr.
Jednalo by se o místa, kde nejsou přechody pro chodce, křižovatky nebo extrémní klesání.
„Funguje to tak i v dalších českých městech, jako je Brno či Ostrava,“ dodává Scheinherr s tím, že o konkrétním rozsahu a lokalitách, mezi kterými zmínil například ulice Koněvova či Švěhlova, po vyjádření policie rozhoduje silniční správní úřad. Kdy se tak stane, zatím není jasné.
V Ostravě je nejvyšší povolená rychlost v některých úsecích sedmdesát kilometrů v hodině. „Aktuálně připravujeme projekt zrychlení dokonce až na osmdesát kilometrů v určitých úsecích,“ sdělila deníku E15 mluvčí ostravského DPP Karolín Rycková.
V Brně se jezdí nanejvýš sedmdesátkou na nově zrekonstruované trati do Modřic. Obvykle je ale maximální rychlost o deset kilometrů nižší. „O dalším navyšování maximální rychlosti v tuto chvíli neuvažujeme,“ uvádí mluvčí brněnského DPP Hana Tomaštíková.