Převod nádraží je připraven. Ve hře je sedm miliard

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Dominik Bachurek, Sedmicka

České dráhy dokončily seznam nemovitostí, který by měla v brzku převzít Správa železniční dopravní cesty. Seznam čítá 1541 položek, jejichž tržní hodnota se odhaduje na 6,5 až sedm miliard korun. V první řadě jde o všechny nádražní budovy a pozemky pod nimi.

„Převod stanic už je připraven, po věcné stránce už je dohoda hotová a jsou připraveny smlouvy,“ řekl v rozhovoru pro server E15.cz generální ředitel drah Dalibor Zelený. Nyní bude na tahu vláda Bohuslava Sobotky. Pokud plán z dob Nečasova kabinetu odsouhlasí, uskuteční se převod podle Zeleného k 1. červenci letošního roku. A dráhy budou moci začít počítat se zmíněnou sumou.

Peníze urgentně potřebují především na splacení sedmi rychlovlaků Railjet, které do letošního prosince dodá rakouský Siemens. Převod peněz ze SŽDC do Českých drah by byl rozložen do několika let, každý rok dostanou dráhy zhruba 1,5 miliardy. Věc má ale zádrhel. Správa železnic peníze nemá, musela by je získat ze státního rozpočtu. A tam se s nimi, alespoň pro letošek, nepočítá.

Kde vzít peníze?

„V současné době není rozhodnuto, zda převod bude realizován úplatně či bezúplatně a tedy nelze ani odpovědět na otázku, z jakých zdrojů budeme čerpat finanční prostředky,“ sdělil za SŽDC mluvčí Marek Illiaš. Sdílnější není ani ministerstvo financí. „Ministerstvo nevede připomínkové řízení přes média,“ uvedla Veronika Lukášová z tiskového oddělení. Postoj nové vlády tak lze těžko odhadovat.

„V žádném případě nemůžeme potvrdit informaci, že je převod schválen ministerstvem dopravy. S předloženým materiálem se samozřejmě seznámíme, následně vytvoříme informaci pro vládu. Financování případného převodu majetku není v současné době vyřešeno a bude předmětem dalších jednání,“ doplnil mozaiku za rezort dopravy Tomáš Neřold.

Jančura postup kritizuje

Kritikou nešetří konkurenti ČD, k nejhlasitějším patří majitel RegioJetu Radim Jančura. Ten je podle minulých vyjádření maximálně ochoten přiznat drahám náhradu v účetní hodnotě realit, tedy asi tři miliardy korun. Argumentuje mimo jiné tím, že dráhy při svém vzniku ve formě akciové společnosti v roce 2003 dostaly nádraží od státu zadarmo. Tehdy se rozdělila státní organizace České dráhy na České dráhy a.s., Správu železniční dopravní cesty a Drážní inspekci.

Rozdělení bylo ale uděláno natolik špatně, že dráhy v pozdějších letech složitě převáděly koleje, jejich údržbu a výpravčí pod SŽDC, přišly si přitom ze státní kasy na minimálně 12 miliard korun. Z toho velkou část takříkajíc projedly. Nyní jsou na řadě nádraží, jejich držení v rukách SŽDC umožní lepší přístup konkurenčním dopravcům, stát na jejich opravu navíc bude moci čerpat evropské dotace. Stranou zatím zůstane několik velkých stanic včetně pražského hlaváku, kde mají dráhy smlouvu s externím partnerem.