RegioJet končí na trati z Bratislavy do Košic, bude se soudit

Ilustrační fot

Ilustrační fot Zdroj: CC BY-SA 2.0: Petr Dadak

Český dopravce RegioJet ukončí v prvním čtvrtletí příštího roku provoz svých dálkových vlaků mezi Bratislavou a Košicemi. Společnost tento krok odůvodnila údajně nekalou konkurencí slovenského státního dopravce ZSSK, proti které nezakročil tamní ministr dopravy Ján Počiatek. Na svého konkurenta RegioJet podá žalobu.

RegioJet začal na vlastní komerční riziko provozovat dálkové vlaky mezi dvěma největšími městy na Slovensku loni v prosinci. Poprvé tak došlo k tomu, že na Slovensku si na jedné vnitrostátní dálkové trati začali konkurovat dva dopravci. Souboj o zákazníka vedl ke zlevnění jízdného, ZSSK rovněž oznámila nové služby ve svých IC vlacích vyšší kategorie, na jejichž provoz nedostává od státu dotace.

„Vlaky IC ZSSK nebyly nikdy v zisku, od začátku jezdí za podnákladové ceny, které ZSSK v den, kdy RegioJet oznámil své ceny, snížila na polovinu s cílem zničit nového konkurenta. Trpělivě jsme v zájmu našich zákazníků čekali, až se to politicky odpovědný ministr Počiatek rozhodne vyřešit. Nestalo se nic a ministr nadále toleruje to, že nás ZSSK nekalou soutěží poškozuje,“ uvedl RegioJet.

Vlaky IC ZSSK nebyly nikdy v zisku, od začátku jezdí za podnákladové ceny, které ZSSK v den, kdy RegioJet oznámil své ceny, snížila na polovinu s cílem zničit nového konkurenta

Slovenské ministerstvo dopravy výtky RegioJetu podnikatele Radima Jančury odmítlo. „Panu Jančurovi na slovenských železnicích nevyšla jeho obvyklá taktika, když nejprve dumpingovými cenami zlikviduje konkurenci a následně zneužívá dominantní postavení na trhu. Jen tak lze totiž vysvětlit to, že pan Jančura má podle svých vlastních vyjádření vlaky vytížené, ale dnes současně přiznává, že za tyto ceny nemůže fungovat a musí je zrušit,“ řekl mluvčí ministerstva Martin Kóňa. Dodal, že rozhodnutí o zahájení nebo ukončení provozu komerčních železničních linek je plně v kompetenci jejich provozovatelů.

ZSSK letos na jaře omezila počet spojů IC na trati mezi Bratislavou a Košicemi o dvě pětiny. Státní dopravce to tehdy zdůvodnil cenovou válkou RegioJetu. Loni IC vlaky prodělaly více než milion eur. Český dopravce uvedl, že už od 13. prosince bude na 445 kilometrů dlouhé trase mezi Bratislavou a Košicemi provozovat pouze tři páry spojů, zruší noční spoj a nezavede nové spoje, které původně plánoval.

„ZSSK nerozpoutala a nevede cenovou válku v IC vlacích, děje se přesný opak. ZSSK nejezdí za podnákladové ceny. Provozní výsledek IC vlaků ZSSK je průběžně v plusu,“ sdělila ČTK mluvčí ZSSK Jana Morháčová. Státem vlastněný dopravce rovněž nařkl RegioJet z toho, že veřejnosti podsouvá nepravdivé informace o financování, provozu, cenách či obsazenosti vlaků ZSSK a že Jančura se patrně snaží zvyšovat tlak na stát, aby mu začal finančně přispívat na provoz komerčních vlaků.

Žaloba o desítky milionů eur

RegioJet už loni podal podnět k antimonopolnímu úřadu kvůli cenám ZSSK. Šetření ale podle něj může trvat i několik let. „My na jeho výsledek nemůžeme čekat a podáme žalobu o náhradu škody za zneužití dominantního postavení a nastavení predátorských cen s úmyslem vytlačit nás z trhu,“ uvedl RegioJet. Požadovanou částku má určit znalecký posudek, dosáhne ale prý několika desítek milionů eur.

ZSSK naopak z cenové války viní českého dopravce. Státní železniční společnost po příchodu konkurence na jaře zrušila část spojů mezi Bratislavou a Košicemi.

Vlaky zadarmo

Na hlavní slovenskou železniční trať RegioJet vstoupil loni necelý měsíc poté, co levicová vláda premiéra Roberta Fica zavedla bezplatnou přepravu dětí, studentů a seniorů v dotovaných spojích, kterou stát dopravcům proplácí. Na dálkové vlaky RegioJetu a na IC vlaky ZSSK se přeprava zdarma nevztahuje. ZSSK mezi Bratislavou a Košicemi ale provozuje i státem dotované rychlíky, ve kterých zmiňované kategorie cestujících za přepravu platit nemusí.

RegioJet na Slovensku zajišťuje také státem dotovaný provoz osobních vlaků na regionální trati z Bratislavy do Komárna na jihu země. Společnost letos na Slovensku otevřela autobusovou linku mezi Bratislavou a Banskou Bystricí a minulý týden začala provozovat autobusovou linku mezi Bratislavou, vídeňským letištěm a Vídní.