Rekordní pokuta platí. České dráhy mají za railjety zaplatit 25 milionů

Souprava rychlovlaku Českých drah Railjet, která vyjela 6. května ve zkušebním provozu s cestujícími z Prahy do Břeclavi.

Souprava rychlovlaku Českých drah Railjet, která vyjela 6. května ve zkušebním provozu s cestujícími z Prahy do Břeclavi. Zdroj: ctk

Generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz
Interiér railjetu ČD
Z Prahy dnes po poledni poprvé vyjel s cestujícími nový vlak Railjet
Interiér rychlovlaku Českých drah Railjet
Interiér rychlovlaku Českých drah Railjet
17
Fotogalerie
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj potvrdil rekordní pokutu za zakázky pro České dráhy. Státní firma má zaplatit 25 milionů korun za nezákonný nákup vlaků Railjet bez otevřeného výběrového řízení. ČD dostaly další pokutu i za pronájem lokomotiv Taurus, které railjety tahají.

Firma původně chtěla koupit 16 railjetů, pak svou poptávku změnila na 15 souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec jich český dopravce nakoupil od Siemensu pouze sedm za zhruba 2,7 miliardy korun.

„České dráhy porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by pro to byly splněny zákonné předpoklady. Tento postup mohl přitom podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky,“ uvedl Rafaj. Dráhy v řízení u ÚOHS tvrdily, že pouze rozšířily rozsah původní zakázky na nákup 16 souprav Railjet, a proto zakázku zadaly ve zjednodušeném řízení bez soutěže.

S tím ÚOHS nesouhlasí. Rafaj uvedl, že státní firma požadovala zásadní změny původního plnění. „Není možné považovat přezkoumávanou zakázku za dodatečné dodávky nebo rozšíření předmětu plnění původní zakázky,“ uvedl Rafaj. Podle něj se vlakové jednotky poptávané ve výsledné zakázce liší od původních jak počtem vagónů, tak jejich druhem. Změnil se také rozsah zakázky. Například, ani jedna ze souprav Railjet, které České dráhy skutečně nakoupily, není shodná se soupravami, na něž byla vypsána původní zakázka. Podle závěrů Úřadu se tak jednalo o zcela nové plnění.

První vlak Viaggio Comfort známý jako railjet dorazil do Česka koncem dubna. Nové vlaky mají na trase Praha - Brno - Vídeň - Štýrský Hradec podle drah výrazně zvýšit komfort cestování na jedné z nejvýznamnějších železničních tepen procházejících Českou republikou. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině, což ale v ČR není možné, rychlíky zde smí jezdit maximálně 160 kilometrů za hodinu.

Kromě sedmi objednaných souprav chystal bývalý management drah nákup dalších osmi vlaků za 2,8 miliardy korun. Tyto soupravy měly být nasazeny z Prahy do Bratislavy a Budapešti. Nákup druhé vlny rychlovlaků vedení firmy loni zastavilo.

Problémy i s Taurusem

České dráhy mají u ÚOHS i problém s lokomotivami Taurus. Za letošní pronájem dostaly už dříve pokutu jeden milion korun a zákaz plnění smlouvy. Případ má na stole po odvolání firmy Rafajova rozkladová komise. Za pronájem lokomotiv z let 2009-2013 dostaly ČD nyní ještě dvoumilionovou sankci.

„Smlouvy nebyly zadány v některém ze zákonem stanovených druhů zadávacího řízení. Proti rozhodnutí již byl podán rozklad, o němž se bude rozhodovat ve druhostupňovém řízení,“ dodal Rafaj.

Nákup railjetů pro České dráhy se řeší už pět let
15. června 2009 - Českým cestujícím se poprvé představila vlaková souprava Railjet, která v barvách rakouských drah ÖBB jela z Vídně na veletrh železniční techniky v Ostravě.
22. prosince 2010 - Tehdejší generální ředitel ČD Petr Žaluda řekl, že dráhy uvažují o zakoupení 16 souprav za zhruba 4,5 miliardy korun. Vlaky měly být pořízeny za výhodnou cenu díky opci rakouských drah, ovšem bez řádného výběrového řízení.
13. června 2011 - České dráhy v systému veřejných zakázek oficiálně zveřejnily zájem nakoupit 16 souprav Railjet, cena zakázky byla 200 milionů eur (tehdy 4,8 miliardy korun). Záměr napadla Škoda Transportation, dráhy námitky odmítly.
Červenec 2011 - Škoda Transportation podala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) návrh na přezkum kontraktu ČD se Siemensem, dodavatelem railjetů.
8. srpna 2011 - ÚOHS zakázal předběžným opatřením Českým drahám koupi vlaků, dopravce podal proti rozhodnutí rozklad.
5. září 2011 - Antimonopolní úřad zastavil správní řízení týkající se tendru. Škoda Transportation ale proti tomuto rozhodnutí podala odvolání.
23. září 2011 - ÚOHS definitivně zrušil předběžné opatření, které ČD zakazovalo obchod za pět miliard korun uskutečnit, dopravci se tak otevřela cesta k nákupu souprav Raijlet.
29. září 2011 - České dráhy uzavřely smlouvu se Siemensem o nákupu rychlíkových jednotek Railjet za zhruba pět miliard, následující den ji potvrdily i rakouské dráhy.
2. února 2012 - Server iDnes.cz informoval, že dráhy zaplatí za nové soupravy zhruba o 400 milionů korun více, než původně plánovaly. ČD totiž částečně změnily objednávku, snížily počet souprav o jednu, navýšily ale počet sedaček.
28. února 2012 - Předseda ÚOHS Petr Rafaj zamítl rozklad Škody Transportation ve věci tendru na nákup vlakových souprav Raijlet pro České dráhy.
27. dubna 2012 - České dráhy odstoupily od nákupu 16 vlaků Railjet, protože na ně neměly dost peněz. Prostředky chtěly směřovat do nákupu vlaků pro vnitrostátní vlaky.
Červen 2012 - Média informovala o tom, že ČD plánují koupit od Siemensu sedm souprav Raijlet za 2,5 miliardy korun. Podle drah nešlo o nový kontrakt, ale pokračování předchozího nákupu.
Srpen 2012 - ÚOHS začal z vlastní iniciativy opět zkoumat, zda České dráhy mohou koupit vlaky Railjet. Vydal předběžné opatření, kterým nákup nových vlaků až do vynesení definitivního verdiktu zakázal. Dráhy ale tvrdily, že o novém nákupu nejednají a pořízení sedmi jednotek vyplývá z původního kontraktu.
16. srpna 2012 - Dozorčí rada ČD souhlasila nákupem souprav a schválila výrobu první sedmikusové série podle kontraktu ze září 2011. O výrobě zbývajících osmi vlaků se mělo rozhodnout nejpozději do poloviny roku 2013.
11. dubna 2013 - Krajský soud v Brně zrušil rozhodnutí ÚOHS, kterým antimonopolní úřad povolil Českým drahám nákup 16 jednotek Railjet. Úřad podle soudu chyboval při posuzování cenové výhodnosti nákupu a měl ji posoudit znovu. ČD, Siemens i ÚOHS se odvolaly k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS).
25. června 2013 - Dozorčí rada ČD schválila nákup dalších osmi souprav Railjet. Nová dozorčí rada, která nastoupila za úřadování ministra Zdeňka Žáka, ale v srpnu nákup zakázala.
Prosinec 2013 - ÚOHS udělil Českým drahám pokutu 25 milionů korun za nákup souprav Railjet bez otevřeného výběrového řízení. Dráhy se odvolaly.
24. dubna 2014 - Do ČR přijela první souprava Railjet Českých drah, s cestujícími vlak poprvé vyjel 6. května.
30. května 2014 - NSS zamítl kasační stížnosti ÚOHS, ČD a Siemensu proti verdiktu Krajského soudu v Brně z dubna 2013. Uvedl, že ČD neprokázaly splnění základní podmínky pro postup bez otevřeného tendru, jíž je cenová výhodnost nabídky.
24. října 2014 - Předseda ÚOHS Rafaj potvrdil pokutu 25 milionů korun za nezákonný nákup vlaků Railjet bez otevřeného výběrového řízení.
Výběr nejvyšších pokut antimonopolního úřadu za veřejné zakázky
25 000 000 korun - Rekordní sankci dostaly v prosinci 2013 České dráhy za nákup vlakových souprav Railjet bez otevřeného výběrového řízení. Pokuta není pravomocná, dráhy se proti ní odvolaly.
9 000 000 korun - Předseda ÚOHS v roce 2012 potvrdil pokutu devět milionů korun společnosti Vodovody a kanalizace Pardubice kvůli chybám v tendru na modernizaci biologické čistírny odpadních vod v Semtíně. Firma proti verdiktu podala žalobu ke Krajskému soudu v Brně.
6 550 000 korun - Pokutu dostalo v květnu 2011 město Liberec za chyby v tendrech souvisejících s mistrovstvím světa v klasickém lyžování v roce 2009. Město podle úřadu tendry nezákonně dělilo. ÚOHS pokuty ukládal v několika správních řízeních. Většinu pokut zrušil loni Krajský soud v Brně, případem se bude zabývat ještě Nejvyšší správní soud (NSS).
5 000 000 korun - Státní podnik Moravské naftové doly v likvidaci dostal v září 2007 pokutu za pochybení při zakázce na odstranění ekologických škod. Likvidátorka firmy zadala zakázku bez řádného výběrového řízení, pouze přímo oslovila tři firmy.

Pětimilionovou pokutu dostala v roce 2013 také Praha. Chybovala v tendru na jednotný ekonomický systém, který spravuje účetnictví magistrátu a stovek pražských příspěvkových organizací. Veřejnou zakázku v celkové hodnotě 643,32 milionu Kč zadala bez otevřené soutěže. Praha už pokutu zaplatila.
4 000 000 korun - Příspěvková organizace Armádní Servisní, která provozuje pro armádu ubytovny, dostala pokutu loni na podzim. Tendr na úklidové a recepční služby uzavřela bez otevřené soutěže. Pokuta je pravomocná.
3 000 000 korun - Pokutu dostal Liberec v květnu 2010 kvůli pochybením v miliardovém tendru na svoz a nakládání s odpadem. Liberec mimo jiné v tendru stanovil podmínky, jejichž část diskriminovala potenciální zájemce s lepšími nabídkami. Město se proti pokutě odvolalo, v prosinci 2010 šéf ÚOHS verdikt potvrdil. Sankci v srpnu 2012 zrušil Krajský soud v Brně, ÚOHS se odvolal k NSS.

Třímilionovou pokutu dostal v dubnu 2007 také Zlín, který podle úřadu porušil zákon o veřejných zakázkách, když ve 13 řízeních nebylo omezení počtu zájemců o veřejnou zakázku losem transparentní. Pokutu později zrušil soud, nakonec byla snížena na 800.000 korun.
1 200 000 korun - Úřad vlády dostal pokutu loni v červnu za spornou zakázku pro firmu Promopro. Sankce za zadání více než půlmiliardového tendru na zajištění audiovizuální techniky v době českého předsednictví EU v roce 2009 bez soutěže je pravomocná.