Ruské letadlo, které chtějí Američané, trpí dětskými nemocemi | E15.cz

Ruské letadlo, které chtějí Američané, trpí dětskými nemocemi

Suchoj Superjet 100
Suchoj Superjet 100
• 

nes

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Moderní ruský letoun Suchoj Superjet 100, který si pro vnitrostátní přepravu objednala například i americká společnost Delta, se potýká s potížemi. První letoun v barvách ruského Aeroflotu, místo aby létal, byl řadu dní „uzemněn“ kvůli technických problémům.

Letadlo absolvovalo 16. června první pravidelný let s vládní delegací do Petrohradu, ale podle listu Vedomosti pobylo během prvního měsíce provozu 17 dnů na zemi. List píše, že to způsobila porucha v systému klimatizace, respektive porouchal se snímač, který informuje o nefungujícím systému, zatímco ten pracuje normálně. Tyto problémy neměly vliv na bezpečnost letů, ale jejich příčina vyšla najevo až v průběhu podrobné kontroly, která trvala 12 dnů.řešením bylo přemístění snímače. Pak se stroj mohl minulou sobotu vrátit do letového řádu.

Superjet zatím uskutečnil 60 letů a ve vzduchu strávil 101 hodin, zatímco aerolinky počítaly s dvojnásobkem. Aeroflot platí leasing 165 tisíc dolarů měsíčně (asi 2,8 milionu Kč) bez ohledu na to, že se stroj opravuje.

Vůbec první Superjet převzaly v dubnu arménské aerolinky Armavia, které mohou být zřejmě spokojenější. Letoun při 216 letech nalétal 531 letových hodin a na zemi zůstal jen 13 dnů. Problém nastal jen s obracečem tahu motorů (využívá se pro zkrácení přistání – pozn. red), který zřejmě nepočítal s tak intenzivním provozem.

Video ze zalétávacího letu Superjetu 100

Náhrada za tůčka

Superjet byl vyvíjen už po rozpadu Sovětského svazu ve spolupráci se západními firmami. Podle původních předpokladů měli zákazníci dostat sériová letadla už v roce 2008, ale stalo se tak až letos. Rusové věří, že by Suchoj Superjet mohl na světovém trhu konkurovat jiným regionálním letounům, především strojům brazilské firmy Embraer a kanadského Bombardieru. V Rusku má pak nahradit flotilu stárnoucích „tůček“ Tu-134, jejichž urychleného ukončení z provozu se dožadoval prezident Dmitrij Medveděv po červnové havárii stroje tohoto typu u Petrozavodska, při které zemřelo 47 lidí.

Dopravci zatím z ciziny dovážejí především starší stroje a ruský průmysl v posledních letech vyrobil jen osm regionálních a 19 dálkových letounů. Aeroflot doufá, že do konce roku dostane ještě devět Superjetů z objednaných 30 strojů s opcí na deset dalších. Americká společnost Delta chce hned sto strojů pro své dceřiné firmy, které létají na vnitrostátních linkách v USA. Delta se ale definitivně rozhodne až příští rok.

Autor: nes

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah