Ruzyně poprvé zažije slet obrů, Mrija potká superjumbo

Antonov An-225 Mrija, největší letadlo světa

Antonov An-225 Mrija, největší letadlo světa Zdroj: Vasiliy Koba, Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)

Příznivcům letectví se příští týden naskytne na letišti v Ruzyni unikátní pohled. Vůbec poprvé se zde setkají dvě největší letadla světa. Na plochu 10. května dosedne osobní Airbus A380 a nákladní Antonov 225.

„Budou se pohybovat ve stejný čas, dokonce kolem sebe projedou na dráze,“ uvedla mluvčí letiště Marika Janoušková. Zatímco velký Airbus společnosti Emirates létá od května do Prahy denně, Antonov jako vůbec největší letoun světa se na Ruzyni zjeví teprve počtvrté. Přiletí v úterý, naloží 117 tun těžký generátor a odletí ve čtvrtek do Teheránu. Konečným cílem je australské město Perth. Logistickou operaci má na starost DB Schenker.

Antonov 225 Mrija (ukrajinsky sen) je jediný exemplář svého druhu. Svými parametry budí zaslouženou pozornost. Jeho délka je 84 metrů, rozpětí křídel 88,4 metru a výška 18,2 metru. Airbus A380 Superjumbo měří na délku necelých 73 metrů, rozpětí křídel má 80 metrů, na výšku má 24 metrů. Mrija váží 250 tun, stejnou váhu nákladu je také schopen pojmout. Maximální vzletová hmotnost činí 600 tun. Letadlo pohání šest motorů Progress, s nimiž dosahuje rychlosti až 850 kilometrů za hodinu. Dolet plně naloženého letadla je 4500 kilometrů, prázdné je schopno uletět přes 15000 kilometrů.

Sovětští inženýři ho původně sestrojili jako nosič raketoplánu Buran a do vzduchu se poprvé vznesl v roce 1988. V roce 1989 musel letoun při návratu z aerosalonu v Paříži nouzově přistát na ruzyňském letišti, takže Praha se stala druhým zahraničním městem, kde byl obr k vidění.

Po zrušení vývoje raketoplánů v Sovětském svazu byl Mrija v roce 1994 odstaven na letišti v Gostomelu, kde postupně chátral. Nakonec se jeho výrobce a vlastník ukrajinská přepravní firma Antonov Design Bureau (ADB) rozhodl pro rozsáhlou renovaci a uvedení obra znovu do provozu. Obnovená premiéra se konala v roce 2001. Od té doby je využíván k přepravě komerčních nákladů, jako jsou například buldozery, bagry, jiná letadla nebo turbíny. Loni byl k vidění na letišti Ostrava Mošnov, odkud vezl obrněnou techniku do Afriky.