Škrtání vlaků do Ostravy je jen gesto. Stát neušetří

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: mediafax

Prosincový začátek nového jízdního řádu na železnici přinese redukci počtu vlaků, které objednává a platí stát, celkem více než o sedm procent. Státní rozpočet však podle zjištění deníku E15 mnoho neušetří. Smlouva mezi dopravcem a ministerstvem dopravy na příští rok sice není ještě formálně podepsána, ale dráhy podle ní za dálkové vlaky dostanou od státu 3,95 miliardy korun. To je o pouhých 50 milionů (zhruba o 1,2 procenta) méně než letos.

Dříve oznámený konec dotací pro vlaky na nejziskovější české trati mezi Prahou a Ostravou je tak spíše symbolickým gestem vůči soukromým dopravcům; v září na trať vyjel RegioJet, příští rok se sem chystá Leo Express.

Vlaky z hlavního města na sever Moravy si totiž na sebe vesměs vydělaly a dotace či případný zisk mohly putovat na jiné, ztrátové spoje. Ty je nyní třeba dofinancovat. Navíc pod dotace se po roce vrací několik dálkových vlaků z Břeclavi na Ostravu, které dráhy letos zkoušely provozovat na své podnikatelské riziko. To nevyšlo. „Proti dubnovým plánům jsme také dorovnali jízdu v taktu na tratích Brno–Ostrava a Praha–Hradec Králové,“ uvedl mluvčí ministerstva Martin Novák.

Financování osobní dopravy na železniciFinancování osobní dopravy na železnici | e15

Stát na druhé straně přestal platit vlaky mezi Pardubicemi a Jihlavou a Lužnou u Rakovníka a Chomutovem. Na prvně jmenované tak rychlíky zcela končí, na chomutovské trati si tři páry vlaků denně zaplatil kraj.

Dotovaný rychlíkový provoz výrazně prořídne i na některých dalších tratích, například Praha–Písek–České Budějovice. Dráhy jej ale nemohou suplovat na své vlastní náklady, jako je tomu u ostravských vlaků. Proti prvnímu návrhu grafikonu z dubna se státní objednávka rychlíků ztenčí o téměř sedm procent, při započtení ostravských vlaků je meziroční úbytek dotovaných spojů ještě vyšší.

V plánech na financování vlaků pro příští rok nastalo letos několik zvratů. Dotace na rychlíky měla být původně ještě o 150 milionů korun nižší, ministerstvo nakonec peníze našlo u SŽDC. Ta je paradoxně dá ČD ze sumy, kterou ušetří na tom, že už nemusí drahám platit za služby výpravčích.

Ještě komplikovanější je situace ve financování regionálních vlaků. Zatím není vůbec jisté, kde kraje vezmou chybějících 150 milionů. Nesystémovost a lepení peněz z nejrůznějších kapes připouštějí i úředníci rezortu dopravy. Stát slíbil krajům na základě memoranda každoroční příspěvek 2,6 miliardy, z celkových dotací osm miliard. Ministr financí Miroslav Kalousek ale uvolnil pro příští rok jen 2,3 miliardy. Aby byly pokryty všechny objednané vlaky, chybí 300 milionů. Rezort dopravy našel v rezervách 70 milionů, dalších 80 milionů mají ušetřit ČD. Pak se ale problém zacyklí. Zhruba sty miliony má přispět opět SŽDC, která však peníze získá zvýšením poplatku pro lokálky za použití kolejí. Ale to ČD zpětně naúčtují krajům jako zvýšený náklad. Kraje proto s řešením nesouhlasí a trvají na dodržení memoranda.

Dráhy vypraví méně vlaků

České dráhy budou vypravovat příští rok denně v průměru 6791 vlaků, o 220 méně než letos. Krácení se dotkne například trati mezi Prahou, Příbramí a Českými Budějovicemi. Výrazná redukce nastane na trati z Prahy do Tanvaldu. Omezení potkají i tratě mezi Bohumínem a Brnem, Šumperkem a Olomoucí, Brnem a Šumperkem a Brnem a Hodonínem.