Smlouva s Čínou má Česku přinést i přímé letecké spojení

Nákladní letadlo China Southern Airlines

Nákladní letadlo China Southern Airlines Zdroj: CC BY-SA 2.0: Pieter van Marion

Politika vřelých vztahů s Čínou, kterou začala razit česká vláda, se má brzy projevit i v letecké dopravě. V přípravě je nyní nová smlouva, která upraví pravidla létání mezi oběma zeměmi. Chystaná úmluva je prvním krokem k případnému zavedení přímých linek mezi Prahou a bouřlivě se rozvíjejícími čínskými velkoměsty.

Konzultace leteckých úřadů obou zemí se podle zjištění deníku E15 uskutečnily v Pekingu už koncem února. Nová dohoda má nahradit starou úmluvu z osmdesátých let.

„Ta je restriktivního charakteru a již neodpovídá aktuální situaci v civilním letectví,“ píše se v materiálu, který je nyní v mezirezortním připomínkovém řízení. Dohoda má umožnit působení leteckých dopravců v obou zemích, řeší vzájemné uznávání průkazů způsobilosti pilotů, prodej letenek, kontroly letadel nebo trestné činy na palubě.

„Jednání o přímém leteckém spojení probíhají, zatím nebyla uzavřena. U dálkových linek je to vždy dlouhodobější proces,“ uvedla mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí. Jednání může ulehčit také skutečnost, že velcí čínští dopravci China Southern a China Eastern jsou členy aliance SkyTeam stejně jako ČSA. Podle Krejčí by přímá linka do Číny byla velmi žádaná.

Loni se letecky mezi Českem a Čínou (s nutným přestupem) přepravilo přes 50 tisíc lidí. „Meziročně tento trh roste dvouciferným tempem,“ uvedla Krejčí. Zhruba polovina lidí z uvedeného počtu letěla mezi Prahou a Šanghají, necelých dvacet tisíc pasažérů připadá na linky do Pekingu. Potenciál je však mnohem větší. Do Česka přijelo loni celkem 164 tisíc čínských turistů, o 13 procent více než předloni.

Výhodou pražského letiště je mimo jiné rychlý přestup mezi schengenskými a neschengenskými lety. Podobnou dohodu jako s Čínou aktuálně chystá ministerstvo dopravy i s Bahrajnem, kam rovněž žádné přímé linky z českých zemí zatím nesměřují.