Správa železnic dává na trh další velkou zakázku

železnice

železnice Zdroj: E15

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) je zřejmě jediným státním investorem, který letos dělá skomírajícímu stavebnictví radost. Aktuálně vypsala tendr na stavbu čtvrtého koridoru od Veselí nad Lužnicí k Horusicím za 1,7 miliardy korun, jehož součástí je i kompletní přestavba významného železničního uzlu ve Veselí nad Lužnicí. Zakázkou na jihočeskou trať vrcholí opulentní léto správy železnic. Ta o prázdninách dala na trh sérii pěti staveb v souhrnné hodnotě 8,5 miliardy korun.

Největší akcí bude rekonstrukce stanice v Olomouci za 2,5 miliardy korun, nejlevněji, na miliardu, má vyjít přestavba uzlu v Břeclavi. K tomu je třeba připočíst takzvanou zakázku desetiletí na koridor z Rokycan do Plzně za 7,5 miliardy korun. „Zcela jednoznačně železnice drží infrastrukturní stavebnictví při životě, na rozdíl od silnic,“ uvedl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Podle něj je to dáno mimo jiné lepší přípravou železničních projektů. Nehrozí tak jejich nedostatek ani v případě, že by se na výstavbu našlo více peněz. „Lze předpokládat, že ještě letos vypíšeme další podobně velkou soutěž,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Konkrétní být ale nechtěl, nejčastěji se hovoří o částech koridoru mezi pražským Smíchovem a Berounem.

Přebytek peněz může přitom lehce nastat. Vysoutěžené ceny jsou kvůli tvrdému boji stavbařů o práci často výrazně nižší než ty předpokládané. „Takže pro vyčerpání stejné částky bude potřeba větší počet projektů. Je reálná obava, že nebude dostatek připravených projektů,“ vyjádřil se nedávno pro deník E15 ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček. Například Metrostav nabídl podle zatím nepotvrzených informací u rokycanské stavby cenu čtyři miliardy, tedy zhruba polovinu sumy, kterou SŽDC očekávala.

Tak se řídí koridor: přístrojem z roku 1968

Podobné to bylo loni u rekonstrukce uzlu Plzeň, kterou provádí Skanska. Ta nabídla o 600 milionů korun nižší cenu oproti předpokladům. Správa železniční dopravní cesty to vysvětluje tím, že velké projekty se připravují dlouhodobě a odhady ceny prý často vycházejí z předkrizových dob hojnosti. Krize a nedostatek státních peněz ale vedly k tomu, že firmy skutečně soutěží a ženou ceny často na samou hranici únosnosti. U poslední vypsané zakázky na jihočeskou trať předpokládá správa železnic zahájení stavby v prosinci 2012 a ukončení v září 2015.

Nejvetší letošní železnicní tendryNejvetší letošní železnicní tendry

Termínově tak projekt splňuje podmínky pro čerpání evropských peněz, unie by měla přispět 70 procenty celkových nákladů. Železniční uzel ve Veselí nad Lužnicí má mít po přestavbě mimo jiné moderní nástupiště a podchod. Ten bude ústit do nevyužívaného prostoru bývalého hostince, který se změní na vestibul stanice. Obavy některých cestujících o osud dnešní oblíbené nádražní hospody tak jsou liché, výčep zůstane na svém místě.

Na silnice se podobně velké soutěže jako na železnice letos nevypisují. V běhu je sice tendr na rekonstrukci dálnice D1, dá se ale předpokládat, že nabere značné zpoždění.