Stát nasype miliardy do regionálních tratí

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Archiv Euro

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se rozhodla výrazně otočit kormidlem investiční politiky. Po desetiletí zanedbávané tratě regionálního významu se v příštích letech dočkají miliardových investic. Dosud přitom byly v centru pozornosti státu především celostání koridory.

Vytipováno je prozatím dvacet regionálních tratí, u každé z nich se předpokládané náklady pohybují v řádu stovek milionů korun. „Jde o tratě, do kterých se dlouhodobě neinvestovalo, a je rozhodně třeba zvýšit jejich technické parametry a nabídnout je jako konkurenceschopné vůči automobilové dopravě,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Železničáři postupují v souladu s kraji a vybírají koleje, na kterých chtějí hejtmanství objednávat a do budoucna dotovat dostatečné množství vlaků. Na seznamu investic jsou například relace Rokycany–Nezvěstice, Valašské Meziříčí–Rožnov pod Radhoštěm, Opava východ– Krnov, Čelákovice–Neratovice, Břeclav–Znojmo, Liberec–Česká Lípa, Hradec Králové–Jaroměř– Trutnov, Pardubice–Ždírec nad Doubravou a Zastávka u Brna– Okříšky. Snad nejznámější z tratí, do nichž poplynou prostředky, je takzvaný Posázavský pacifik v úseku Praha–Vrané nad Vltavou–Čerčany.

Cílem je především zvýšit rychlost na lokálkách. Správa železnic například nově zabezpečí přejezdy, instaluje dálkové řízení dopravy nebo postaví nová nástupiště. Kraje by zase měly zaplatit modernější vlaky.

Obnovu lokálních tratí podpoří také evropské dotace

SŽDC chce pro část lokálních tratí, do nichž se nově rozhodla investovat, uplatňovat evropské dotace ještě ze současného operačního programu Doprava, jenž definitivně končí rokem 2015. S dotacemi se ale počítá i v následujícím rozpočtovém období.

První vlaštovka už je na světě. Železničáři před několika dny slavnostně zahájili rekonstrukci šumavské lokálky z Českých Budějovic do Volar. Celková investice má dosáhnout nevídaných dvou miliard korun. Jihočeský kraj zároveň hledá pro trať dopravce v otevřeném tendru. Další tratě by měly následovat vzápětí, náklady ale už nebudou tak vysoké.

ČD versus Arriva
České dráhy nevzdávají boj o trať Plzeň–Most. V poslední možnou chvíli podaly námitku proti tomu, aby rezort dopravy uzavřel smlouvu s firmou Arriva. Ministerstvo záměr zveřejnilo už 3. září, vzápětí poté, co úředníci otevřeli obálky s oběma nabídkami. Arriva nabídla nižší cenu. Jako jeden z důvodů uvádějí České dráhy absenci toalet pro invalidy ve vlacích Arrivy.