Studie: Letecký průmysl krize nezasáhne, poroste dál

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: profimedia.cz

První potíže Airbusu A380 se objevily během vývoje. První dodávky kvůli tomu byly zpožděny o více než rok.
Vůbec první vyrobený Airbus určený zákazníkům převzaly Singapore Airlines
Zatím největší problém obří letoun potkal v listopadu 2010, kdy za letu společnosti Quantas ze Singapuru do Sydney explodoval jeden ze čtyř motorů Rolls-Royce. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, přestože trosky motoru dopadly na obydlený indosnéský ostrov Batam.
Následovala prohlídka všech obřích Airbusů, které používají motory od britské firmy. Několik jich muselo být vyměněno či opraveno a Rolls-Royce kvůli tomu předloni vykázal výrazný pokles zisku.
Potíže se netýkaly letounů Air France, které používají motory General Electric
9
Fotogalerie
O více než desetinu v porovnání s rokem 2011 vzrostou letos navzdory dluhové krizi výkony světového leteckého průmyslu. Hlavním tahounem bude americký Boeing, píše se v nové studii úvěrové pojišťovny Euler Hermes. Analýza společnosti Deloitte naopak předpovídá stagnaci obrannému a bezpečnostnímu průmyslu.

Dva nejsilnější hráči Boeing a Airbus našli v roce v roce 2011 zákazníky pro dohromady 1011 strojů, podle odhadu Euler Hermes jich letos prodají o 12 procent více, tedy 1130. Devítiprocentní nárůst zisku očekává komerční divize Boeingu, která bude profitovat na dodávkách nového B787 Dreamliner. Naopak Airbusu poroste letos zisk jen o dvě a půl procenta, bude těžit především z prodeje největšího osobního letadla na světě modelu A380, ale současně se ho dotknou výdaje s vývojem A350 ve výši 12 miliard eur.

Airbus A 380

Současná dluhová krize vývoj v leteckém průmyslu příliš neovlivnila. Markantní propady v tomto odvětví v nedávné historii zapříčinila především „druhá ropná krize“ na začátku osmdesátých let (o 38 procent), válka v Perském zálivu (o 31 procent) a následná krize po teroristických útocích na USA 11.září 2001 (rovněž o 31 procent). Od roku 2003 letecký průmysl však stále roste a tento trend bude i v dalších letech, uvádí se ve studii Euler Hermes.

Sektor komerční letecké přepravy zaznamenal v roce 2011 celosvětový nárůst příjmů o deset procent a dosáhl obratu téměř 500 miliard dolarů. Lze to vysvětlit o šest procent větší poptávkou po přepravě a čtyřprocentním růstem cen. Negativně se v tomto odvětví projevilo zdražení leteckého paliva celkem o 31 miliard dolarů, což vede k pětiprocentnímu zvýšení nákladů na přepravu.

Nejvyšší nárůst čistých zisků podle studie v loňském roce zaznamenaly asijské letecké společnosti, konkrétně o čtyři procenta, americké a evropské spíše stagnovaly. Francouzští analytici Euler Hermes ve studii předpovídají v letošním roce jen mírný celosvětový růst letecké přepravy a to nejvýše tříprocentní. Podobně odhadují vývoj i analytici společnosti Deloitte.

ilustrační fotoilustrační foto|theemiratesgroup.com

Letecký průmysl - včetně tuzemského - podle analytiků nastoupí cestu dlouhotrvajícího vzestupu vzhledem ke zvýšené poptávce po cestování za odpočinkem a obchodem. „Očekáváme, že finanční výsledky předních evropských společností včetně České republiky v sektoru letectví a obrany budou v roce 2012 podobné jako před rokem a pokles výnosů z obrany bude vyvážen snižováním nákladů a potenciálním růstem zakázek pro výrobu civilních letadel, jež se v současné době dostává na historické vrcholy. Letecký průmysl disponuje velmi kvalitními výrobními možnostmi a při včasném investování do vývoje a výrobních technologií mohou tuzemští výrobci očekávat v následujících letech stabilní růst,“ uvedl Bronislav Pánek, vedoucí partner Deloitte pro odvětví výroby a spotřebního průmyslu v regionu střední Evropy.

ilustrační fotoilustrační foto|E15

Stagnaci naopak podle studie zaznamená globální obranný a bezpečnostní průmysl z důvodu očekávaného snížení výdajů na armádu, a to především v USA a v Evropě. Zároveň lze očekávat agresivnější soutěž o menší počet velkých a významných obranných programů a růst prodejů v sektoru obrany do Indie, Brazílie, Spojených arabských emirátů, Saúdskoarabského království, Japonska a Jižní Koreje - zemí, které začínají ekonomicky růst a potřebují posílit svou obranyschopnost. Jihokorejský tank K1 při cvičení nedaleko demarkační linie, která rozděluje poloostrovJihokorejský tank K1 při cvičení nedaleko demarkační linie, která rozděluje poloostrov|ctk

V roce 2012 bude sektor letectví a obrany pravděpodobně pokračovat ve vývoji přelomových technologií jako je kybernetická bezpečnost, řízená energie, vysoce výkonné mikrovlnné zbraně, nadzvukové střely, dalekonosné a výškové bezposádkové letecké systémy a speciální software, který dokáže sledovat finanční transakce teroristů.