Taxikáři chtějí samostatný zákon. Bez jazykových zkoušek či psychotestů

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Chmee2 via Wikimedia Commons (GFDL)

Taxikáři navrhují, aby jejich podnikání upravoval samostatný zákon. Zkoušky z jazyka ani psychotesty by podle nich v něm, ani v novele silničního zákona být neměly, řekl předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) Karel Holcman. Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v létě požadovala plošné přezkoušení všech řidičů taxi z jazyka a místopisu, po jednáních a protestní jízdě taxíků Prahou od požadavku prozatím ustoupila a bude o něm s taxikáři dál jednat.

„Dohodli jsme se, že do novely zapracujeme zpřísnění nároků na spolehlivost řidiče nebo třeba rozšíření kontrolních orgánů, které budou moci ukládat kauce. Pokud by se novelu podařilo prosadit, mohla by Městská policie nebo úředníci magistrátu trestat nepoctivé taxikáře bez asistence Policie ČR a mohli bychom tak převzít situaci v taxislužbě do vlastních rukou,“ komentovala výsledky jednání primátorka Krnáčová.

Podle Holcmana jsou jediným tématem z novely zákona, na kterém se řidiči s Prahou a ministerstvem dopravy neshodnou, požadované zkoušky řidičů. „Není možné stanovit stejná pravidla pro celé Česko. Obec by si měla stanovit vlastní pravidla pro taxislužbu, na tom jsme se shodli,“ uvedl Holcman.

Testy z jazyka podle něj do zákona nepatří. „Jestliže obec bude chtít, když budu jezdit na letiště, abych znal angličtinu, tak prosím. Ale všeobecně to nastavit nejde,“ dodal. Případné psychotesty řidičů by zase neměly být v pravomoci obce, ale třeba jako podmínka pro vydání koncese.

Návrh novely silničního zákona obsahuje přísnější podmínky na spolehlivost řidiče, nově se do zákona vkládají i povinnosti a odpovědnost zprostředkovatelů dopravy, tedy dispečinků a provozovatelů mobilních aplikací. Nově by také mělo být možné zadržet řidiči při kontrole jeho průkaz a umožnit úřadům prodej zadrženého vozidla, pokud řidič neuhradí pokutu.

Zastupitelstvo by mělo návrh projednaný radou schvalovat zřejmě ještě na podzim. Poté ji vedení města předloží k projednání do Parlamentu. Poslední větší novelu silničního zákona projednávali poslanci v roce 2013. Tehdy šlo o vládní návrh.

Místo novely, kterou chce Praha především zpřísnit postihy nepoctivých řidičů, ale asociace řidičů navrhuje samostatný zákon. „Ve chvíli, kdy by byl samostatný taxizákon, tak je možné stanovit jednotnou cenu, jako je to v Německu, Rakousku a dalších západních zemích,“ vysvětlil Holcman.

Spory o ceně

Právě cena leží řidičům na srdci nejvíc. V současné době je v pražské vyhlášce stanovená maximální povolená cena 28 korun na kilometr, primátorka po jednáních s taxikáři slíbila do konce roku její zvýšení. Stanovení minimální ceny odmítlo ministerstvo financí.

Podle šéfa pražské dopravní policie Pavla Švrčuly se jednalo i o speciálních registračních značkách pro vozidla taxi. „Když něco řidič provede, tak by se mohla z vozidla promptně odebrat. Vozidlo pak dál nesmí pokračovat v jízdě, za to je i dost vysoká pokuta“ řekl Švrčula.

Praha se dlouhodobě potýká s problémy s předraženým jízdným a nedaří se jí vybírat ani pokuty. Pražský magistrát uložil od roku 2002 taxikářům pokuty za 213 milionů korun, vybrat se mu ovšem nepodařilo ani desetinu celkové částky. Nepoctiví taxikáři podle primátorky poškozují pověst nejen Prahy, ale i celé republiky.

Podle podkladů pro radu je v metropoli dva tisíce aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů.