Ťok: Korejci by mohli v Praze postavit rychlodráhu na letiště

vizualizace, Zastávka Praha Výstaviště

vizualizace, Zastávka Praha Výstaviště Zdroj: SZDC

vizualizace, ŽST. Praha Letiště Ruzyně
Zastávka Praha Liboc, vizualizace
vizualizace, Zastávka Kladno město
vizualizace, Zastávka Hostivice-Jeneček
5
Fotogalerie
Jihokorejské firmy by se mohly podílet na vybudování vysokorychlostní dráhy z centra Prahy na letiště Václava Havla. Po jednání se svým protějškem So Sung-hwanem to sdělil český ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který doprovází premiéra Bohuslava Sobotku na čtyřdenní návštěvě Jižní Koreje.

„Vyzval jsem jihokorejské kolegy, aby se přihlásili do plánovaného tendru na výstavbu dráhy na pražské letiště. Máme zájem, aby se konečně dostavělo spojení, které umožní dostat se z letiště do centra za méně než dvacet minut,“ uvedl ministr.

Tendry na jednotlivé části stavby by mohl být vypsány do tří až čtyř let, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. V současnosti připravuje správce železniční sítě - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) studii proveditelnosti, která by měla být hotová do poloviny roku. Na podzim by tak podle Neřolda mělo být jasné, jakou variantu budoucí tratě ministerstvo vybere.

V úvahu připadají čtyři varianty

Podle mluvčího SŽDC Jakuba Ptačinského se v současnosti uvažuje o čtyřech variantách lišících se například tím, odkud se odbočka na letiště povede, nebo otázkou, zda má být rychlíkové spojení vedené takzvaným Pražským Semmeringem. To vychází z požadavků EU, která žádala napojení letiště prostřednictvím rychlíkových spojů. Zatímco spoje vedoucí po kladenské trati by končily na Masarykově nádraží, spojení přes Semmering by cestující dopravilo na pražské Hlavní nádraží.

V současnosti je podle Ptačinského zřejmé, že trať na letiště by měla být dvojkolejná a elektrifikovaná. Celá stavba by měla vznikat po částech a celkem stát zhruba 20 miliard korun. Jako posun v jednáních označil mluvčí i nedávné odstoupení Prahy 6 od požadavku vést železnici pod touto městskou částí v tunelu. Radnice podle něj souhlasila s lacinější variantou části trati vedené na povrchu a části v zářezu, což je pro správu železnic, která je investorem budoucí stavby, ekonomicky schůdné.

Ťok probíral také "chytrou kartu"

Ťok prý se svým jihokorejským kolegou jednal také o zkušenostech, které mají Korejci s „chytrou kartou“ pro dopravu. V Jižní Koreji funguje jedna karta pro metro, autobusy, železnici, taxíky a placení mýtného po celé zemi. Tématem rozhovoru mezi ministry dopravy byly také možnosti využití zkušeností jihokorejských firem při modernizaci železniční sítě či výstavbě silnic v České republice.

Ťok je jediným ministrem ve vládní delegaci doprovázející premiéra Sobotku na cestě po Jižní Koreji. Cílem návštěvy této asijské země je podle Úřadu vlády ČR především posilování ekonomické spolupráce, které by mohlo přispět k získání nových investic a k vytvoření nových pracovních míst.