Řidičské průkazy v EU: Změny pravidel a novinky přehledně

Dopravní policejní kontrola.

Dopravní policejní kontrola. Zdroj: Profimedia

Diskuze (1)

Po digitálních občanských průkazech zamíří do mobilní aplikace také řidičský průkaz. Europoslanci v úterý schválili znění směrnice, která pro „řidičáky“ nastavuje pravidla napříč unií. Kromě digitalizace se změny dotknou také pravidel pro zkoušky, doby platnosti nebo změny, kdo co může řídit s jakou kategorií oprávnění.

Cílem nových pravidel je zvýšit bezpečnost na silnicích a do roku 2050 se co nejvíce přiblížit nulovému počtu úmrtí při nehodách. Směrnice přináší digitální průkazy, delší platnost dokladů a přísnější dohled nad začátečníky. Změní se také systém výuky v autoškolách a věkové limity u profesionálních řidičů.

Hlavní změny a novinky přehledně

  • Digitální řidičský průkaz se stane hlavní formou dokladu.
  • Platnost pro auta a motocykly se prodlouží z 10 na 15 let.
  • Kategorie B pokryje i elektroauta do 4,25 tuny.
  • Povinná lékařská prohlídka včetně zraku a srdce.
  • Sedmnáctiletí mohou řídit s mentorem.
  • Noví řidiči budou první dva roky pod přísnějším dohledem.
  • Profesionální řidiči získají oprávnění dříve – C od 18, D od 21 let.
  • Přestupky se budou hlásit napříč státy EU.

Digitální řidičák jako nový standard

Digitální řidičský průkaz se stane plnohodnotným dokladem uznávaným v celé Evropské unii. Fyzický průkaz si řidiči budou moci ponechat dobrovolně – úřady jej mají vydávat do tří týdnů.

Nový systém má sjednotit pravidla v rámci EU a navázat na podobu digitálních občanských průkazů, které už vvČesku fungují.

Delší platnost a vyšší limity pro elektromobily

Platnost řidičských průkazů pro osobní auta a motocykly se prodlouží na 15 let. V zemích, kde slouží i jako doklad totožnosti, zůstane desetiletá.

Změní se i hmotnostní limit pro skupinu B. Kvůli těžším bateriím u elektromobilů budou moci řidiči řídit elektrická auta až do hmotnosti 4250 kilogramů, dosud to bylo 3500 kilogramů. Průkazy pro nákladní auta a autobusy zůstanou s pětiletou platností.

Nové požadavky na zdraví řidičů

Při vydání nebo prodloužení platnosti řidičského průkazu bude nutné absolvovat lékařskou prohlídku. Ta bude zahrnovat:

  • kontrolu zraku
  • posouzení kardiovaskulárního stavu
  • případné další vyšetření podle věku a zdravotní anamnézy

Země EU mohou u řidičů starších 65 let platnost průkazů zkrátit, aby se častěji podrobovali kontrolám nebo opakovacím kurzům.

Novinky v autoškolách

Závěrečná zkouška bude nově zahrnovat:

  • znalosti o mrtvém úhlu
  • používání asistenčních systémů
  • bezpečné otevírání dveří
  • riziko rozptýlení pozornosti při používání telefonu

Větší důraz má být kladen také na bezpečnost chodců, dětí, cyklistů a dalších zranitelných účastníků silničního provozu.

Mladí řidiči a dvouletý dohled

Řidičský průkaz skupiny B budou moci získat už sedmnáctiletí, ale do osmnácti let smějí řídit jen v doprovodu zkušeného mentora. Ten musí:

  • mít řidičské oprávnění minimálně 10 let
  • být bez trestných bodů
  • být zapsán v registru řidičů

Noví řidiči budou první dva roky pod přísnějším dohledem. Při přestupcích, jako je jízda pod vlivem alkoholu nebo nepoužití pásů, budou sankce přísnější.

Méně omezení pro profesionální řidiče

Kvůli nedostatku profesionálních řidičů se snižují věkové hranice:

  • skupinu C (nákladní auta) bude možné získat od 18 let
  • skupinu D (autobusy) od 21 let

Podmínkou je získání osvědčení o odborné způsobilosti. Bez něj zůstávají limity o tři roky vyšší.

Přestupky se budou sdílet mezi státy

Nová pravidla posílí přeshraniční spolupráci při postihování přestupků. Pokud řidič spáchá závažné porušení pravidel v jiné zemi EU, informace o tom se dostane i do jeho domovského státu.

Týká se to zejména:

  • řízení pod vlivem alkoholu nebo drog
  • účasti na smrtelné nehodě
  • výrazného překročení rychlosti

Cílem je zabránit tomu, aby řidiči unikali postihům v jiných členských zemích.

Odkdy změny začnou platit

Směrnice začne platit dvacátý den po vyhlášení v Úředním věstníku EU.
Členské státy budou mít:

  • tři roky na převedení pravidel do národní legislativy
  • jeden rok na jejich zavedení do praxe
Vstoupit do diskuze (1)