Turci dokončují největší letiště světa, přepravit má až 150 milionů cestujících ročně

Plánovaný terminál 1

Plánovaný terminál 1 Zdroj: iGA

Nové letiště v Istanbulu
Nové letiště v Istanbulu
Nové letiště v Istanbulu
Nové letiště v Istanbulu
Nové letiště v Istanbulu
6
Fotogalerie

Atatürkovo letiště v Istanbulu patří v Evropě k těm vůbec nejvytíženějším, přesto na něm bude brzo provoz významně omezen. V příštích letech má dokonce zaniknout. Nahradí ho megalomanský projekt nového letiště v evropské části města, které se má stát kapacitou odbavených cestujících největším vzdušným přístavem světa. První etapa má být hotova už na sklonku října, celý projekt vyjde na zhruba 810 miliard korun.

Investice konsorcia firem Limak, Cengiz, Kolin, Mapa a Kalyon OGG, která se v dlouhodobém horizontu vyšplhá až na 32 miliard eur, má uspokojit sílící poptávku po letech mezi Evropou a Asií. Stávající Atatürkovo letiště ostatně už v současné době odbavuje 60 milionů lidí ročně, tedy větší množství cestujících, než na které bylo původně dimenzováno. Další rozšíření už nejsou kvůli jeho poloze uprostřed městské zástavby možná.

Problém s nedostatečnou kapacitou má vyřešit “Istanbulské nové letiště” či “Třetí letiště”, jak je zatím megastavba přezdívána. Ta zvládne jen v první fázi odbavit devadesát milionů cestujících ročně, po dokončení čtvrté závěrečné fáze to má být až 150 milionů cestujících s možností dalších rozšíření až na 200 milionů.

Oficiální název letiště má být uveřejněn 29. října v den slavnostního otevření jeho první části. Počítá se s tím, že jako první pasažér okusí jeho služby turecký prezident Recep Tayyip Erdogan.

Výsadní postavení budou mít na ploše až pro pět set letadel domácí Turkish Airlines. „Dosáhneme daleko větší kapacity letadel oproti Atatürku, můžeme tak navýšit frekvenci letů například právě i do Prahy,“ řekl deníku E15 viceprezident Turkish Airlines Mahmut Yayla.

Výstavbu letiště o šesti ranvejích a kapacitou osmdesát příletů a odletů za hodinu jen v první fázi však provázela řada závažných problémů. Jedním z nich je zpoždění dokončení první fáze projektu. Na začátku roku 2013 hovořili jeho autoři o třech až čtyřech letech prodlevy.

Daleko závažnější jsou pak údajně až čtyři stovky mrtvých dělníků, kteří ztratili život v průběhu stavby.

Zatímco se ale nyní veškerá pozornost upírá k novému letišti, to staré Atatürkovo sloužící od roku 1924 čeká postupný konec – i přes to, že ještě nedávno prošlo značnou modernizací. Po otevření nového letiště na konci října bude to staré sloužit jen pro odbavení soukromých, nákladních a tréninkových letů. V následujících letech má zcela zaniknout.