V roce 2020 odstartuje první celosvětový trh s leteckými emisemi

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

Za sedm let bude spuštěn první celosvětový trh s emisemi skleníkových plynů, které produkují civilní letadla. Dohodly se na tom členské státy Mezinárodní organizace civilního letectví (ICAO). Technické detaily připraví organizace do roku 2016.

Měla by tak skončit i roztržka, kterou vyvolala v roce 2008 Evropská unie rozhodnutím, že její vnitřní systém obchodování se bude vztahovat i na lety začínající či končící mimo území unie. Pod hrozbou odvetných opatření mimoevropských zemí, zejména Číny, Ruska či Indie, se EU rozhodla odložit povinnost kupovat emisní povolenky pro lety mimo unii do příštího roku.

Evropský komisař pro dopravu Siim Kallas dohodu přivítal. Nicméně podle některých zdrojů bude Unie posuzovat, zda se s dohodou spokojí a výjimku pro mimounijní lety prodlouží až do startu celosvětového trhu s emisemi.

Pokud se ovšem Brusel rozhodl výjimku neprodloužit, narazil by na rezoluci, v níž organizace ICAO o vytvoření globálního trhu rozhodla. Podle ní totiž žádný členský stát či uskupení nesmí nutit aerolinie létající mimo jeho území k účasti na svém trhu s emisemi.

Pomohou úsporná letadla

Letecká doprava může za dvě procenta světových emisí oxidu uhličitého. Členské země ICAO se zavázaly, že od roku 2020 se už emise nebudou zvyšovat. K tomu by kromě trhu s emisemi mělo vést i používání úspornějších letadel. Do roku 2020 by se měla průměrná účinnost využívání leteckého paliva zlepšit o dvě procenta. V následujících třiceti letech by dokonce měla růst tempem dvou procent ročně.

Evropský systém emisních povolenek pro leteckou dopravu počítá s tím, že od letošního roku musí klesnout emise oxidu uhličitého na úroveň 95 procent roku 2005. Jenže dřívější studie poradenské společnosti Pricewatterhouse Coopers upozorňovala, že celkový objem emisí z letecké dopravy se má v Evropě zvýšit do letošního roku na přibilžně 130 procent úrovně emisí v roce 2005.

Pro aerolinie to znamená, že jen čtyřicet procent povolenek dostanou zdarma a zbytek si budou muset kupovat. Při ceně povolenky kolem deseti eur, by se evropské náklady za boj s klimatem v letecké dopravě vyšplhaly na více než miliardu eur ročně.