Vláda finančně přilepšila železnici, ministerstvo by preferovalo dálnice

železniční koridor

železniční koridor Zdroj: ctk

Železnice dostane při čerpání evropských peněz v příštích letech přednost před silnicí. Rozhodla tak vláda a výrazně tím poopravila plány ministerstva dopravy. To ve svých návrzích naopak upřednostňovalo asfalt. Konkrétně jde o rozdělení balíku 4,7 miliardy eur (zhruba 130 miliard korun), které může česká doprava získat z unie v letech 2014 až 2020.

Rezort dopravy původně navrhoval, aby železnice z celkové sumy dostala necelých 45 procent. Vláda podíl zvýšila na více než 52 procent, mimo jiné zvedla příspěvek na nákup nových vlaků. V přepočtu na koruny si tak železnice polepšila o více než deset miliard. O stejné peníze přišly nejdůležitější silnice, jejichž podíl klesl z více než 40 procent na třetinu. Zvlášť jsou vedeny silnice mimo hlavní evropské tahy, kterým vláda nechala původně navrhovaných 13 procent.

Poměry ovšem trochu zkresluje fakt, že se železnicí je v jednom balíku i takzvaná další udržitelná doprava, tedy například tramvaje, trolejbusy nebo voda. Na tu ovšem připadá jen minimální podíl.

Ministr dopravy Antonín Prachař přitom nadále trvá na tom, že zanedbaná česká silniční síť si žádá větší investice. Vládní změny ale vnímá jako kompromis před vyjednáváním s Evropskou komisí. Ta naopak upřednostňuje železnici a obvykle pro ni žádá až šedesátiprocentní podíl. „S tou iniciativou jsem přišel já sám, ulehčí nám to další jednání. Naše původní návrhy vycházely z vládního programu,“ řekl deníku E15 ministr. Ani jeho úředníci nad změnou nejásají.

Koleje za 2,5 miliardy
Správa železniční dopravní cesty zahájila dvě stavby na čtvrtém koridoru, celkem za více než 2,5 miliardy korun. V jihočeských úsecích Ševětín–Horusice a Veselí nad Lužnicí–Soběslav se po rekonstrukci mimo jiné zvýší rychlost na 160 kilometrů v hodině. Soběslav se dočká opravy nádraží, kde vznikne nové nástupiště. „Už za dva roky se bude jezdit z Českých Budějovic do Prahy za 90 minut,“ slibuje šéf SŽDC Pavel Surý. Dnes cesta trvá minimálně dvě a půl hodiny.

Materiál šel do vlády s výhradami ze strany premiérových poradců, i proto jej zřejmě nakonec ministři upravili. „Je to pozitivní krok. Vláda si asi uvědomila, že je potřeba pro železnici něco udělat,“ uvedl ředitel nevládního Centra pro efektivní dopravu Luděk Vyka. Změnu vítá i železniční konzultant Emanuel Šíp, který k materiálu zpracovával připomínky za Hospodářskou komoru. V plánech ministerstva mu nicméně stále chybějí úseky vysokorychlostních tratí. „Je potřeba začít s přípravou a výstavbou vysokorychlostních tratí, byť po kratších úsecích, už teď. A opustit plány na plané modernizace. To je případ třeba tratí Brno–Přerov a Plzeň–Domažlice,“ řekl Šíp.

Evropských peněz se má v příštích letech dočkat například také trať na pražské letiště, třetí koridor mezi Prahou a Berounem nebo napojení Českých Budějovic na čtvrtý koridor.