Vlaky zdarma rozdělují Slováky, nesouhlasnou petici podepsaly tisíce lidí

Škoda Vagonka: elektrická jednotka řady 671

Škoda Vagonka: elektrická jednotka řady 671 Zdroj: Skoda Vagonka

Slovensko spustilo vydávání bezplatných jízdenek pro železniční dopravu. Studenti a důchodci zareagovali obratem. Ne všichni Slováci jsou však s krokem vlády Roberta Fica spokojeni. Nesouhlasnou petici podepsalo téměř 30 tisíc občanů.

V první den platnosti sociálního opatření se k bezplatnému jízdnému připojilo 200 tisíc Slováků. Gratis jízdenku si během jednoho dne vyzvedlo 48 tisíc cestujících, což je zhruba polovina celého objemu pondělních pasažérů. Vláda navzdory tomu předpokládá, že celkový počet cestujících stoupne jen o deset procent.

„Jde o racionální opatření, které pomůže studentům, zvýší vytíženost vlaků a sníží počet cestujících v autech,“ obhajoval novinku Fico. Železnici proplatí jízdné za bezplatné pasažéry stát. Použije na to prý peníze, které získal zvýšeným výběrem daní.

Vlaky zdarma mohou využívat studenti do 26 let, senioři od 62 let a důchodci, a to starobní důchodci a příjemci předčasných starobních důchodů, vdovských, sirotčích a invalidních příspěvků. Ne všichni s tímto rozdělením souhlasí. Už od počátku se ozývají bývalí policisté či záchranáři. Pobíratelé výsluh chtějí zdarma cestovat také. Nárok na bezplatné jízdné by tak mělo asi 2,5 milionu Slováků.

Kritikům vadí přeplněné vlaky či nespravedlivé jízdné

Jízdné zdarma část občanů kritizuje. Vadí jim přeplněné vlaky či nespravedlivé rozdělení bezplatných jízdenek. Kritikou nešetří ani politická opozice. „Tento krok se nedá nazvat jinak než primitivní a škodlivou sociálnědemokratickou politikou,“ uvedl na blogu lídr SaS Richard Sulík.

Opozici vadí vysoké náklady i to, že vláda s opatřením přichází rok před parlamentními volbami. Nepřející argumentují i nespravedlností – podle nich se část obyvatelstva skládá na nadstandardní výhodu druhé části slovenské populace.

„Díky EU musí být vlaky zdarma nejen pro slovenské důchodce a studenty, ale i pro výrazně bohatší německé a rakouské důchodce a studenty,“ varuje před dalším zádrhelem Sulík. Ke kritice se připojují i soukromé železniční společnosti, pro něž opatření vlády neplatí. Majitel RegioJetu Radim Jančura nevylučuje ani evropskou žalobu na Slovensko z titulu omezování hospodářské soutěže. Novinku kritizují také autobusoví dopravci, bezplatné jízdné ve vlacích je prý může zlikvidovat.